27 april, 2007

Rundt om den varme grød...

Alt hvad jeg laver på bilen lige nu er afledning - det er selvfølgeligt ting der skal laves, ellers lavede jeg det jo ikke.

Det jeg tager tilløb til, er at bore i den nymalede bil - jeg skal ha boret huller til de "pins" der holder for- og bagklap - 4 i hver. De skal bare ramme rigtigt 1. gang.

Så for ligesom at tage tilløb lavede jeg igår, et andet præcisionsarbejde - jeg satte bøjle på - og det er noget med hver bolt igennem tre lag - styrtbøjlen, hjulkassen og en plade på bagsiden - det passede som fod i en hose!!!

Styrtbøjlen sleb og malede jeg selvfølgeligt før den blev monteret - matsort - for at blive i bilens tema.

Nu er det godt vejr, så er det jo rart, at der står en anden "fed" bil i garagen.

23 april, 2007

Løst og fast...

Bogstaveligt talt - noget er løst og noget er fast, men jeg kunne ikke lade være med at samle bilens skal!!!...og så ligner den s.. snart noget. Det bliver bedre og bedre!

21 april, 2007

Et hul er et hul...

Men det er de små detaljer der tar tid. Jeg har boret 6 huller idag.

Jeg skulle montere de to beslag til krængningsstabilisatoren og når det skal gøres ordentligt, så tar det en masse måling og test inden hullerne bores.

Der var ingen huller til beslagene, så jeg måtte montere, måle, afmontere igen og måle en gang til - til sidst lavede jeg en skabelon som jeg kunne spejlvende.

Netop en krængningsstabilisator skal sidde præcis symetrisk, for at få samme karakteristika i både højre som venstre sving. Men nu sidder den og den sidder lige.

Bilen begynder at ligene en rigtig bil nu - jeg fik monteret den ene skærm idag også - det pynter.

15 april, 2007

Tænkte jeg det ikke nok!

Jeg kunne jo ikke holde snitterne fra bilerne i det gode vejr.

For det første fik jeg skiftet olie på A'eren, den blev desuden gået igennem med fedtsprøjten og så fik jeg fjernet et irriterende problem jeg ikke havde kunnet finde ud af før igår. Hvergang jeg kørte over noget ujævnt af en vis grad, gav den en pivelyd fra venstre forhjul, ikke ret meget, men nok til at det var irriterende. Jeg troede det var mangel på fedt et eller andet sted, men ligemeget hvor mange gange jeg smurte, var lyden der stadig.

Igår opdagede jeg så et ganske lille slidmærke på den ene støddæmper arm - det var bremserøret der lige nøjagtig stødte ind i armen, når udslaget af støddæmperen var af en vis størrelse - jeg ændrede lidt på bremserørets facon - og lyden var væk!!!

Raceren fik bagaksel på - der mangler stadig bremser, men den står nu på fire hjul.

Men det kostede i den anden ende - jeg sad til kl. 2.30 i nat og lavede blad.

13 april, 2007

Så er det bla' ti'

Som de sikkert siger på Fyn.

Men den næste uges tid står den på bladproduktion til MG klubben, så raceren må lige køre på lavere blus.

Jeg kan nok ikke holde fingrene helt fra den i weekenden - dels er jeg alene hjemme det meste af tiden, og dels har jeg fået alle bøsninger og diverse gjort klar til bagakslen, så det er et spørgsmål om ganske få timers arbejde inden den står på hjulene,

Så har jeg iøvrigt købt en Midget i London - den er på vej, først til Harwich og derfra til Esbjerg - der er nogle dele jeg skal bruge, men resten kommer til salg som en bil til renovering - prøv at kik på det ene af billederne - det med rattet - der sidder en original hornkontakt - en del der bare er svær at skaffe. Hvis der endeligt kommer en til salg på Ebay ender den altid i et astronomisk beløb - men nu må vi se, hvad jeg selv skal bruge.

06 april, 2007

Licens to drive...

Tid: Onsdag den 4. april 2007
Sted: Ring Djursland
Mission: B-licens

Det var én af milepælene - jeg var på RD for at tage B-licens så jeg også kan få lov til at køre racerbilen når den engang bliver klar.

Det var Metro'en der fik lov til at lægge hjul til - og med kun småproblemer med tændrørene der ikke helt kunne følge med, klarede den strabasserne til UG - dvs. den holdt til kørsel hjem igen også.

Kaj Birkelunds kone, Inge, var også mødt op med hendes fine Mini Cooper - friskt - hun skal køre Hill Climp i år.

Det var et godt kursus, hvor vi fik kørt meget og fik banket noget teori ind i knolden - og et lille tip, hvis du skal igennem samme mølle - læs på stoffet hjemmefra - det gør det hele lidt lettere.

Nervøsiteten bredte sig ellers blandt deltagerne i kurset, da det viste sig, at dommeren brugte rigtig lang tid på hver enkelt. Op mod 10-15 min. på hver. Men kommentaren til mig, da det blev min tur var:

Har du læst på det hjemmefra? Hvortil jeg svarede - ja. Det kan man godt se - tillykke - du har bestået!

Så, efter en lang dag kørte jeg lige så stille hjem.

Senere hørte jeg, at Inge også bestod - Stort tillykke.

01 april, 2007

Det er ikke "hell on wheels"

Det er the Green Midget, der er kommet "on wheels"

Jeg plejer at være i Fredericia hele weekenden, når der er messe, men denne gang var der noget der trak hjemme i garagen .

En lille tur til Fredericia blev det dog både igår og idag.

Men tilbage til min Midget - den er nu nede og stå på egne hjul - foran ihvertfald, men det gik ikke uden sværdslag - der er åbenbart forskel på "hubberne" - den i venstre side var fuldstændig uproblematisk, mens den i højre side var lidt tricky - da jeg skruede hjulet på, kørte det meget skævt, og det viste sig, at der var en ekstra kant helt inderst mod navet, så jeg måtte ha' gang i vinkelsliberen for at fjerne kanten. Så var der tilgengæld heller ikke flere problemer - hjulene sidder som de skal. Men hold k... hvor er de nye fjedre hårde!!!

Man begynder at kunne ane en bil et eller andet sted.