12 september, 2007

Kald mig bare efteraber!!!!

Men jeg synes det er sund fornuft, for når det nu fungerer for Palle, hvorfor skulle det så ikke fungere for mig?

Jeg har sendt min køler til Esbjerg for at få den lavet som Palles - den viste sig på Jyllands-ringen at fungere rigtigt godt. Og køling er jo en meget vigtig faktor.

Min "quest" efter en knastaksel er også snart ved at finde en afslutning - det har været en sej kamp.

Jeg bestilte jo en racer knast hos Moss i England, til levering på Silverstone - leveringen gik også godt! Men tingene viste sig ikke at passe sammen. Jeg havde bestilt en Stardrive knast med tilhørende ny oliepumpe i stardrive - men en stardrive oliepumpe passer ikke på en 1098 motorblok - pumpen fås kun til to skruer, og i blokken er der tre huller - og de to passede ikke ind i to af de tre - if you understand!

Moss foreslog mig, at sende det hele tilbage, så ville de levere en pindrive knast med tilhørende pindrive oliepumpe - som det er originalt på 1098'eren. Nå, jeg sendte det hele tilbage og fik efter ca. 10-12 dage den besked, at Kent-Cam ikke kunne levere pindrive - og man kunne ikke sige noget som helst om hvornår det kunne ske.

Men der var en anden løsning - jeg kunne lede efter en "second hand" adapter der skulle kunne sættes mellem en stardrive knast og en pindrive oliepumpe - "go' dav do" finde hvor og ikke mindst hvornår - det er jo en bil der skal ud at køre for h......

Igen måtte jeg læne mig op ad Palle for han gav mig en nummer på et firma ved navn West-speed i Varde - og efter én enkelt telefonopringning har jeg aftalt at de sliber min originale knast om til en 649 profil!!!! - sikket meget tid og mange penge jeg har spildt siden før sommerferien:

Men tak for hjælpen Palle

03 september, 2007

Sommeren er altså mere til at køre end lave bil

Det er ikke sådan, at jeg er gået helt istå, men det er nu sådan, at sommeren (den smule der er) skal bruges til at køre mere end at lave bil. Men jeg er da startet på motoren, og jeg bruger en del tid på at opsnuse nogle gode racerdele...og af og til får jeg altså også købt lidt mange sammenhængende dele. Jeg har f. eks lige købt en Midget i England - en lille raket med en motor bygget af en racergut i midt england, men mere om den bil, når jeg kommer hjem med den på færgen den 28. september.


















Vi var på ring Djursland i weekenden. Et arrangement arrangeret af Søren V8 fra MG klubben og Klaus fra Healey klubben. Det var Metroen der måtte lægge dæk til og det gjorde den faktisk helt fint. Jeg lægge nogle billeder på siden, hvis jeg kan skaffe nogen, der var mange der tog billeder, men jeg ved ikke rigtigt hvem de var!!! men det kommer nok.

Så har jeg lige været til syn med A'eren - frivilligt!!!

Når man henter en bil i udlandet, får den tit "første registrerings" dato den 31. 12. , hvilket så betyder, at med mindre man lavet et frivilligt syn, vil blive indkaldt til syn omkring den dato, og hvor fedt er det lige at skulle hente bilen ud fra vinterhi for at køre til syn? Tidligere kunne man godt få udsættelse til først på foråret, men det vil de ikke længere gi', så det er en stor fordel at flytte datoen til om sommeren.

Blot for en ordens skyld får du lige reglerne for 8 års syn, hvis du ikke helt er med på udregningen. Min A'er er fra 1959 - hvilket vil sige, at den blev 40 år i 1999. Bilen skal så synes hvert 8 år efter 1999, altså 2007, 2015, 2023 osv. Så selvom jeg fik den synet i 2004, da jeg indregistrerede bilen første gang i Danmark, skulle den alligevel synes i år. Indviklet,? - Nej, ikke særligt.

Nå, men jeg var altså til syn idag, og der var selvfølgeligt ikke noget at komme efter - sværtimod var synsmanden synligt imponeret af bilens bremser. På tre forsøg lykkedes det ikke at få bagbremser til at vise nogen forskel på bremseeffekten højre/venstre og foran viste samme en forskel på max 4%. Det er også flot, så her kommer opskriften.

Mange siger, at tromlebremser er noget skidt, og at de ikke er til at få til at bremse ens, men jeg fik for tre år siden (ja, det er tre år siden jeg sidst har rørt ved bremserne) en gut på et værksted til at dreje mine tromler af. De endte selvfølgeligt med 4 forskellige diametre, men samme fyr lavede så nye belægninger på bremsebakkerne, som blev drejet af, så de passede i én bestemt tromle - det eneste jeg skulle var at holde styr på hvilke bakker der shørte til hvilke tromler, og resultatet var/er fremragende.


















...og ja, min A'er så sådan ud dengang!!!

...bedst som jeg sidder og skriver, dukker der en mail op fra Hans Hertel - han har lige sendt nogle billeder fra Ring Djursland - bl. a. det her med Metroen i super fin stil - kontrastyrende og i fuld kontrol...det ser da godt ud :-)