21 august, 2008

Efter København...

var det en hel befrielse at skulle køre på Jyllands-ringen. Lige i min baghave - stort set - ihvertfald kun én times kørsel her fra vejle.

Datter Mie havde valgt anden beskæftigelse denne weekend, så jeg kørte afsted uden pitcrew - ret tidligt ovenikøbet. Der er mange klasser der skal afvikles, så når vi skal køre sammen med DTC'erene, så er ligger de første tidtagninger allerede fredag eftermiddag, så det var en anelse hektisk - at skulle køre hjemmefra så tidligt, men jeg kom i god tid til "Ringen", og fik etableret mig på den hidtil mindste plads jeg har fået tildelt. I følge reglementet skal vi ha noget med 6x4 m eller noget i den retning - der kom søndag nogle meget officielle personer rundt med et målebånd, som fik min plads målt til 2,70x2,70 m - men det var godt vejr, så hva´fa'n.

Ud til tidtagning, nu skulle den ha´noget gas. Jeg havde lidt problemer med at holde bilen på sporet, men jeg gik ud fra, at det var fordi dækkene var kolde. Efter et par omgange var der mere greb i dækkene, så jeg prøvede så småt at lægge mere til den. Det gik over stok og sten indtil en meget høj hylen meldte sig fra et eller andet sted under bilen - pis, tænkte jeg, det er differentialet igen.

Jeg kørte ud og ned i teltet. Med bilen på et par bukke kunne jeg ikke fastslå præcis hvor mislyden kom fra, så jeg skiftede differentialet. Det skulle senere vise sig, at det er et leje i gearkassen der er gået. Hvilket jeg kunne fastslå ved, at lyden konstant er der - uanset hvilket gear bilen kører i.

Fredag aften løb rygterne gennem pitten - der var en kører der var kørt galt.

Det viste sig senere, at Jens Hansen, en meget rutineret kører var kørt galt og han var blevet slået ihjel. Jeg skal ikke nægte, at det får mig til at tænke lidt over tingene - der ER ikke uden risiko man kører på banen. Men i første omgang tænker jeg mest på hans efterladte, og herfra ønsker jeg at udtrykke min dybeste medfølelse.


Lørdag kørte vi anden tidtagning og første heat - gearkassen er ikke den bedste rejsekammerat man kan ønske sig - den hyler og beklager sig - så meget, at et par tilskuere jeg kender forundret kom hen og spurgte om bilen skulle sige sådan!

Men jeg kommer rundt og jeg får lært banen lidt at kende - viden der bliver lagt på lager indtil det skal bruges næste år.

Lørdag aften går med hygge, grill og en enkelt lø eller to, i selskab med Palle, Frank, Herluf, Else og ikke mindst Palles meget effektive fejedrenge - Jacob og Jesper.


Søndag er tid for sidste heat. Vi ruller ud på banen, kommer godt afsted, men i nogle af de første sving kunne jeg mærke, at bilen ikke var nem at styre - aftenen i forvejen havde jeg konstateret, at der var noget slør i forhjulene - bøsningerne om de lodrette aksler og støddæmperarmen gav sig og jeg var bange for, at det var blevet værre, så jeg valgte at køre ud! - Jeg kunne ellers godt have brugt de point jeg kunne køre ind. Jeg ligge i øjeblikket på en 2. plads i division A1 - efter Palle - men da jeg ikke kan køre det sidste løb på Sturup, så er jeg bange for, at Johan i hans "frø" overhaler mig - men det er der ikke noget at gøre ved.


...så det var det - den første sæson i historisk race i "the Green Midget" - but I'll be back!

Jeg har nu lagt planen over hvad der skal laves på bilen i løbet af vinteren - dels af udbedringer af skader, men ikke mindst vigtigt forbedringer af motor, gearkasse m.m.

Det kommer jeg tilbage til.

Til sidst i dette indlæg, skal jeg beklage, at det har taget lidt tid inden dette her kom på nettet - men jeg havde lige et MG-blad der skulle i trykken!

09 august, 2008

København

...er en dejlig by, men måske ikke det bedste sted at køre race.

Som det kan ses af betonblokken og Palles bil, kan man få buler af det. Det skal siges her, at Palle var uden skyld i uheldet, da der var spildt en stor pyt kølervæske - og naturligvis lige i et sving, hvor Palle kom kort tid efter - når så samtidigt flagposterne sover i timen, så har man ikke en chance.


Nå, men København er altså en dejlig by. Datter Mie og jeg startede tidligt fredag eftermiddag vogntoget mod staden. Vi har været på ferie i Italien i næsten tre uger, kom hjem torsdag morgen tidligt, så der var lige lidt tid til at pakke bil og som sagt fregad eftermiddag astte vi kursen mod København.

Bønnerne var kommet til byen, og det er da ikke sådan lige at finde ind til Fælledparken - især da ikke når alle siger "Østre allé" når den hedder Øster Allé - vores GPS ville ikke kendes ved det første ihvertfald, og det var først da Mie fik den lyse idé at bytte om på bogstaverne, at vi fandt ind på rette vej.

Vi fik læsset af, fik os registreret og overstået den tekniske kontrol - ingen problemer.

Allerede her fredag aften kunne vi mærke, at stemningen er en helt anden i København end de øvrige løb vi har været til - mange flere mennesker, og kørere, der snakkede om buler, at køre defensivt og om at få bilen hel med hjem.










Den første tidtagning lørdag morgen kom, og efter en del ventetid blev vi endeligt lukket ind på banen...og det er en farlig bane. Asfalten er meget ujævn - for enden af langsiden fandt jeg aldrig ud af hvor jeg skulle køre for at undgå, at bilen slog nogle gevaldige slag til den ene eller til den anden side når man rørte bremsen.

Jeg havde ændret noget ved bilen siden seneste løb - nemlig lavet en ny tykkere udstødning og monteret en ny Weber 45 istedet for den 40 jeg har kørt med hidtil.

Karburatoren har jeg sat op sådan noget på "lutterkik" og jeg kan ikke med sikkerhed fastslå om der er sket noget.

Mine tider var ikke fremragende, og jeg skulle starte langt nede i feltet (ikke bagerst!!!)...så langt nede, at det var umuligt at se starteren, så det var bare om at holde høje omdrejninger, og så snart jeg kunne se et tag af en bil længere fremme bevæge sig, så var det afsted.

Ret tidligt i løbet ramlede nogle af bilerne længere fremme sammen, og vi kørte efter "Safty Car" over halvdelen af løbet.

Som det var gået om lørdagen gik det også om søndagen - over halvdelen af løbet kørte vi efter "Safty Car", så det blev altså ikke til ret mange omgange.

Men alt i alt nok til at jeg fik noget sølvtøj og en 2. plads kørt hjem i division A1 - efter Palle, der på trods af, at hen var tydeligt "såret" formåede at køre hjem på en 1. plads.

København er en dejlig by, og stemningen er helt i top. Der er mange tilskuere, der gør det til et sjovt sted at være.

Jørn Witting, der er manden med pengene bag løbet, har netop indgået en 3 årig aftale med DASU om afholdelse af løbet. De ønsker at udvikle løbet i en international retning...og det er godt, men de skal altså tænke på, at de skal ha' danske kørere til at stille op, og det gør man ikke ved at tilbyde de forhold her.

Som det nok fremgår, at mit indlæg, så er jeg ikke særlig positiv overfor løbet. Det er det dyreste løb jeg har deltaget i indtil nu. F.eks. blev der lagt pres på kørerne for at leje et telt i ryttergården - for som der stod i indbydelsen, hvis man ikke gjorde det, så ville man ha' 3x3m tilrådighed - ikke ret meget plads til eget telt og bil.

Der ville så i det telt man lejede være sat et skilt op med bilens data, som man skulle sende med ved tilmeldingen - men så var det ligesom om, at så snart pengen var sendt afsted, så skete der ikke mere - jeg så ikke ét eneste skilt!!!

Dette og andre ting gjorde at jeg tog derfra med den lurende fornemmelse, at vi bare var med for at betale udgifterne ved at ha' de mere kendte kørere med.

Hvis jeg skal køre i København igen, skal jeg overbevises om, at der bliver lavet forbedringer - på mange fronter.