30 november, 2008

Gearkassen

Når Palle ikke kan komme til Ålborg, så måtte jeg jo hellere køre derop - dog ikke med samme formål som Palle :-)

Jeg har været i Ålborg for at bygge min gearkasse.

Jeg kørte derop lørdag morgen - tidligt - meget tidligt - og holdt i John Hollænders indkørsel på 8.45. Jeg ville være sikker på, at jeg havde tid nok.

Det sidste jeg tænkte på inden jeg faldt i søvn fredag aften var, at jeg skulle huske mit fotografiapparat - hvad glemte jeg? - Mit fotografiapparat, så denne gang må bloggen nøjes med en beskrivelse.

Det er forholdsvis let at skille en gearkasse ad - forholdsvis, fordi man skal kikke sig godt for og få alle de bolte der låser indmaden ud - i den rigtige rækkefølge. og man skal holde godt styr på alle smådelene - nålelejer, små stålkugler, fjedre osv. Her var det fedt, at have Hollænder i baghånden. Jeg gjorde tingene selv, men han stod klar i kulissen med råd og vejledning.

Samlingen af tingene er straks en anden sag - til at finde ud af, men man skal holde tungen lige i munden, og der er ting der absolut ikke er så let. det sværeste er samling af hovedakslen, med små fjederbelastede låsetapper der skal holde tandhjulene på plads - men ved begges hjælp lykkedes det - på vejen hjem fik jeg udtænkt et lille stykke værktøj, der vil gøre der lettere næste gang jeg laver en gearkasse.

Også pudslespillet med de forskellige kugler der sørger for at låse gearakslerne er ikke ligetil at gennemskue hvor skal sidde - indtil man ser logikken i det, og som så meget andet er det pludseligt slet ikke så svært - men det er først når man står med fingrene i suppedasen man lærer det.

Lørdag aften kl kvart over 6 var jeg så langt, at jeg kunne slippe processen og vi tog i byen med en flok MG folk fra Nordjylland - årets julefrokost var henlagt til en hyggelig restaurant i Ålborg - super julemad - og en fadøl eller 4.

Efter en tur omkring kasino i Ålborg sluttede Birgit, John og jeg af med et glas hvidvin i det Hollandske køkken.

Idag søndag fik jeg samlet det sidste - nye pakninger og flydende pakningsmasse - og så det allermest spændende - test af om gearne fungerede.

Alt glider fint og det der sidste sæson var en lidt svar og pivende standard gearkasse, er nu en fuld racer - straight cut - close ratio - gearkasse.

Tak for lån af værksted og tak for bistanden til John Hollænder.

28 november, 2008

De sidste ...

Jeg har fået de sidste stumper til motoren - plejlstængerne.

Jeg har fået dem hærdet, så de nu er ca. 30% stærkere end standard. Jeg har ikke lettet dem ret meget, da det stort set er uden betydning. Det hænger sammen med den retning de skal bevæges i motoren - op/ned - en lettelse af massen vil ikke gøre arbejdet meget lettere for krumtappen, så den effekt man opnår er for lille i forhold til den potentielle svækkelse man får.



I weekenden skal jeg til Ålborg og bygge gearkasse - at det så falder sammen med, at de holder julefrokost i MG klubben...tja...det er da bare meget godt ramt!!!

26 november, 2008

The Eagle has landed...

Godt fedtet ind, med porte der råber på højoktan benzin er kronjuvelen landet i Vejle.

25 november, 2008

Hjemmefra

Der skal noget til at lokke mig over på den anden side af Storebælt - et færdigt topstykke er en af de ting der kan gøre det :-)

Jeg kørte over til Heikendorff idag - desværre kom jeg ind ad motorvejen samtidigt med en stor ulykke var sket i det andet spor - det så noget kaotisk ud, og desværre har det kostet en ung pige livet, har jeg set her efter jeg er kommet hjem...hmmm...der sker noget lynhurtigt.

Mit topstykke ser fint ud - det er åbnet i alle porte og det kommer til at yde meget mere nu, det er jeg - og Poul Heikendorff - sikker på.

Da jeg kom hjem lå der en seddel fra postvæsnet - der er kommet en pakke til mig fra Australien - mine nye stempler, så jeg er spændt på at hente dem imorgen.

Det skulle så være det...alle stumper til motoren og gearkassen er samlet sammen fra alle verdenshjørner, så nu kan jeg fortrække ud i garagen, grave mig ned i udmålinger og testsamlinger. Jeg skal have styr på stemplernes frigang i forhold til topstykket. De gamle stempler strakte p.g.a. vægten plejlstængerne 6/10 mm - lige nøjagtigt 1/10 for meget, så jeg kunne konstatere, at de havde været oppe at røre topstykket. I flg. Heikendorff er dette sansynligvis sket ved omdrejninger over 7.000.

Men en lavere stempelvægt kombineret med en anelse lavere stempler skulle kunne gøre løse det problem.

Spændende at komme igang med at lave min nye super motor...og gearkasse.

19 november, 2008

Long time...no see

Selvom det er noget siden jeg ahr skrevet her, betyder det ikke, at der ikke er sket noget.

Først og fremmest er Poul Heikendorff blevet færdig med mit topstykke - jeg mangler bare lige at hente det.

Jeg er meget spændt på at se hvad han har lavet ved det.

Det er nu ikke sikkert der kommer for mange billeder her på siden - konkurrenterne kikker jo også med :-) har jeg fundet ud af!!!

Diverse øvrige stumper er også ved at dukke op fra nær og fjern.

Jeg har fået mine ARP bolte fra Tyskland, mit ligeskårne gearsæt til gearkassen og stempler er sendt fra Australien for 5 dage siden.

Det kan godt være det lyder fuldstændiget vanvittigt at jeg får sendt dele hjem fra stort set hele jordkloden, og tro mig, havde mine midler været ubegrænsede havde jeg heller ikke gjort det på denne måde.

Men når nu jeg kan have et sæt stempler hjemme til noget nær halv pris af det et tilsvarende sæt koster i England, ja, så er det altså økonomien der bestemmer.

Jeg har også været nødt til at balancere min krumtap og kobling af igen. Jeg har fået bearbejdet mit svinghjul lidt, og så for at få det til at spille sammen igen, så var der ingen vej udenom - men når det kan gøres fra dag til dag hos Frifelt, så er det heller ikke så galt.

Nu er jeg spændt på hvad der først dukker op, mine plejestænger eller mine stempler - det skulle tage omkring 14 dage at få hjem fra Australien, mine plejestænger skal trods alt kun sendes indenlands - de er sendt ind til en gang "stål hærdning", så de bliver væsentligt stærkere - ca. 30% ifølge Poul Heikendorff.
Det var ikke ret meget der skulle bores i koblingshuset for at få det hele i balance igen - men det var nok!

03 november, 2008

En lang der var kort og en kort - der blev lang

Bag den måske lidt kryptiske overskrift ligger en ret præcis beskrivelse af min tur til København idag.

Først kørte jeg en lang - ca. 200 km, det tog ikke ret lang tid - et par timer, men de sidste 3 km tog så bare ca 3 kvarter. Jeg holdt bare lige udenfor Valby - i en dum kø, fordi en eller anden havde spildt noget på vejen, som absolut skulle suges op før vi kunne blive ledet forbi!!! - surt.

Men når det er sagt, så var det et spændende møde med Poul Heikendorff. Vi snakkede hele min motorkonfiguration igennem, han kommenterede mange ting, og gav mange gode råd og vejledning om, hvad han synes jeg skal gøre.

Vi kikkede også billeder af hvordan han vil lave mit topstykke - jeg fik skrevet nogle numre ned på diverse småting som jeg skal have bestilt. Så jeg tror mit topstykke er i gode hænder - og det bliver p.... spændende at få det hjem igen - om ca 1 måned.

02 november, 2008

Formel 1

Godt nok langt fra min racerverden, men alligevel, den mest spændende og sindsyge afslutning på en formel 1 sæson.

Et stort tillykke til englænderne med deres nye verdensmester - Lewis Hamilton.

01 november, 2008

Kalender 2009

Så er første udkast til vores racersæson lagt på nettet:

2-3 maj: Ring Knutstorp
30-31 maj: Padborg Park
20-21 juni: Ring Djursland
1-2 august: CHGP
19-20 september: Sturup Raceway
3-4 oktober: Jyllands Ringen

Vi skal altså begynde i Sverige og slutte på Jyllands Ringen. CHGP er igen på listen, det ser altså ud til at man igen vil ha' os ind og køre omkring fælledparken - det bliver der nok ikke udelt begejstring omkring. Jeg selv vil overveje om jeg så istedet skal køre med til Nürnberg Ring - hvis bilen bliver så konkurrencedygtig som jeg håber, bliver det måske løsningen.

Det bliver også lidt spændende hvad der sker omkring Sturup. Ejendoms firmaet der ejer banen er blevet erklæret konkurs for et par dage siden, så hvad der lige sker, er ikke godt at vide.