26 august, 2009

Classic race i Århus

Gruppen bag det nye tiltag i Århus har lagt en video ud på Youtube af banen i Århus.

En bane der ser noget "spændende" ud nogle steder!

Men sæt videoen igang og kør en runde.


Billeder

Igen har Palle og Pia sendt billeder af min bil, denne gang fra Jyllands Ringen

Jeg tror nu nok mest det er Pia der er fotografen, hun er ved at være en habil motorsportsfotograf - mange tak for billederne.


Her ved begyndelsen af langsiden. Indgangsfarten er utrolig vigtig og afgørende for farten op ad langsiden

Mens Jacobs Mustang stadig kørte - den begyndte at få en lyd af metal mod metal i motoren, så Jacob lod den klogeligt stå søndag.


Hygge lørdag aften.


Jeg blev udtaget til lydtest - 93Db ved 4500 rpm - langt under grænsen.


Christof kan jeg ikke holde bag mig - trods alt.


Det kunne jeg med ham her - indtil 4 omgang.

24 august, 2009

Bilen kunne mere end mig...

...og den kan endnu mere endnu.

Jeg har skrevet det før, man bliver ikke bare racerkører fordi man har en bil at køre i.

Optagten til Jyllands Ringen forløb stille og roligt, med at få alle stumper og værktøj pakket sammen torsdag aften. Tidligt fredag kørte jeg mod nord, for at komme op og komme på plads i go' tid, så jeg kunne få slået "lejr", komme til teknisk kontrol og i det hele taget bare være klar til første tidtagning fredag eftermiddag.

Lad mig sige med det samme, at Jyllands Ringen og jeg var ikke enige om hvordan man kommer rundt i en go' tid. Jeg kørte ganske vist hurtigere end sidste år, men det skal jeg med den nye motor, men jeg var ikke i nærheden af noget der kunne bruges til noget.

Her kommer mit nye værktøs så ind - onboard kamera - lørdag aften, sad vi, Jacob, Frank, Palle og jeg og kikkede billeder igennem, og jeg fik gode råd om, hvordan banen skulle skæres. En stor hjælp - og tak for det til "De tre musketerer", for søndag fik jeg mere skud i den grønne, og kom ned på tider der ville ha' givet mig en meget bedre startposition tættere på midten af feltet.

Videoen er fra søndag, og da jeg endeligt kommer forbi Jaguaren, kommer de gode tider.

Jeg har været nødt til at dele videoen i 2


video

video

Der har så iøvrigt været noget snak om den tyvstart der blev dømt.

Jeg har prøvet at lave en lille slow-motion film af starten. Når jeg kører den billede for billede, så bevæger både Elan'en og Volvo'en sig i frame nummer 14748, og lyset er helt slukket i frame 14752.

Begge de to biler laver en knivskarp start, som jeg nødigt vil dømme om. Det hedder vel, når lyset slukker går starten, og hvis det betyder at man må køre når lyset er igang med at slukke, så var der ikke tyvstart.

Men det er skrappe krav at stille til dommerne!!!


video

18 august, 2009

Kører på lægterne

I 1995 var min lillebror i krig. Han var udsendt af NATO og indsat i Bosnien. Han er uddannet jagerpilot, men dengang var han indsat på jorden, som det der hedder forward air controller - altså de pegede mål ud med laser, så flyenes "smart" misiler kunne finde vej til målene.

Grunden til man udstationerede piloter var, at de kunne kommunikere på samme "sprog" som dem der sad i flyene i luften.

Hvor vil jeg hen med det her?

Jo, noget godt kom der ud af at Palle ikke kørte i København - som kører ved han hvor man skal stå for at få nogle gode billeder af bilerne, og han har sendt mig denne stribe - tak for det.










Nu er det snart weekend

Jeg glæder mig til weekenden - så står den på Jyllands Ringen.

Bilen er ikke helt klar endnu. Jeg vil lige have skiftet det modsatte forhjulsleje. Jeg skiftede jo det højre under CHGP, men nu vil jeg lige ha' det stærkere leje i venstre også.

På hms.dk er der en drømme racer til salg i øjeblikket. En Ginetta G4 - det er lige før jeg ville "ofre" min MGA for at få den i stalden. Men synet af den fik mig til at kikke lidt omkring på nettet efter "drømmebiler".

Jeg fandt flere, men prøv lige engang at hør det her.

Det er bare en fed lyd, og absolut én af drømmene!

Hør især 1:18 henne i optagelsen, hvor den lægger lidt fra land.

09 august, 2009

Nyt kamera

Jeg har købt en lille kamera til at montere i den lille grønne - det kom selvfølgeligt i mandags, lige sent nok til at jeg kunne bruge det i København - bad planning.

Men for at få det prøvet af, havde jeg aftalt med Thor, at han skulle have det monteret.

Jeg beklager lyden, men jeg har åbenbart valgt en forkert indstilling - ekstra ærgerligt, da man nu ikke kan høre Thors gearkasse gå i stykker.

Synd at turen ikke blev længere.


video

07 august, 2009

1:14,308

Var min bedste tid på bumlebanen i København - 1/10 fra Palles bedste tid sidste år.

Hvad kan jeg så bruge det til? - ja, ihvertfald til at konstatere, at det går væsentligt stærkere nu i forhold til sidst i Fælledparken.

Vejret sidste weekend var perfekt til race og der var masser af tilskuere - og det ER CHGP's største aktiv, og grunden til at kørerne kommer. Arrangementet bærer stadig meget sydeligt præg af, at der skal laves overskud på deltagerne. Man overholder ikke minimumskravene for afholdelse af et DASU mesterskab, og det er stadig min opfattelse, at løbet burde holdes som et opvisningsløb, og ikke tælle til DM.

Der er ikke plads nok, vi har ikke strøm (med mindre man er villig til at betale 300,- ekstra) vi får ikke de billetter vi skal have, og for at vise lidt om, hvor langt man er gået i år, og jeg ved godt det er en meget lille ting. Vi har tidligere fået den årlige plakat - den skulle købes i år - 100,- kr. Som jeg skrev, så ER det en lille ting, men det er d.... også småligt af arrangørerne.

Slut med det sure, for det var en fin weekend sammen med feltet af gamle biler, og den lille grønne kørte fremragende.

Første tidtagning lørdag formiddag, og der er altid lidt spænding på - jeg kunne med det samme mærke, at min nye krængningsstabilisator gør en verden til forskel - bilen er langt hurtigere i indstyringen og fuldførelsen af svingene.

Det er rigtigt godt.

Tidtagningen gik fint, jeg fandt noget fri plads, og fik kørt hæderlige tider - hurtigere end en MGB, en Volvo og et par stykker mere. Alt i alt skulle jeg starte med 7 biler bag mig. Når man tager i betragtning, at den meget lange lige bane absolut ikke er bilens kop the, så var jeg meget tilfreds.

At jeg så igen måtte skifte forhjulsleje er så en anden sag - de standard lejer er altså ikke solide nok - ihvertfald ikke til den bane. Jeg havde heldigvis et ekstra med, så efter en halv time, var bilen klar igen.

I første heat fik jeg en fin start og havde go' fart hele vejen igennem - det lykkedes endog at holde den ellers hurtigere MGB bag mig hele heatet, så fedt race.

Vel ude fra banen igen, kunne jeg konstatere, at mit højre forreste hjulleje igen var med alt for meget slør, så gode råd var dyre. Det var nemlig sådan, at iogmed den lille lynhurtige Ginetta ikke havde fuldført, så lå jeg på en 1. plads for de små biler, så det var vigtigt, at køre 2. heat.

Søndag morgen gik jeg stadig lidt rundt om bilen og vidste ikke hvad jeg skulle. Foreløbigt kørte jeg ud til tidtagningen, bare for at sætte en tid - 1 fri omgang, og så ud igen - en ikke særlig imponerende tid - næstsidste startplads.

Jeg sad og rykkede i mit forhjul, og spekulerede på, om det mon ville holde til 10 omgange lige over middag, da én som stod bag mig spurgte om jeg manglede et leje, for så havde han da et liggende ovre i bilen!!!!!! Der stod Jens Peter Mortensen, også kaldet Busser, indehaver af MG Parts og Service, og med det samme tilbød han at hente nye lejer, og af en lidt mere solid type.

En time senere, stod bilen klar med et nyt leje - jeg købte naturligvis til begge sider, men der var kun tid til at skifte det dårlige.

2. heat nu skulle der køres stærkt, og det blev der. Jeg startede lige bag ved den MGB jeg kørte fra i 1. heat. Han havde fået lidt mere fart i bilen, eller han var blevet modigere, for selvom jeg bed mig fast i hans bagkofanger - uden jeg derfor vil sammenlignes med en ko :-) så kunne jeg ikke komme forbi. Op af den meget lange langside trak han 100 m fra hver gang, men i sving 1 hentede jeg ham igen ved at bremse meget senere end han gjorde, men jeg kunne ikke komme forbi. To gange op af langsiden prøvede jeg at køre fulde omdrejninger, men det hjalp ikke jeg kom ikke forbi.

Halvvejs gennem heatet slækkede jeg lidt af for at få bilen hel hjem.

To finish first, first you have to finish
Det galdt også CHGP denne gang, så jeg løb altså med 1. pladsen i 65 klassen, division A1.

HMS holdt ikke præmieoverrækkelse i København, men pokalen dukker vel op engang.

Men det vigtigste jeg har med fra CHGP er farten, og den måde bilen opfører sig på.

Tilsidst vil jeg gerne takke alle de der møder op som tilskuere til arrangementet - det er fedt med alle de kendte og ukendte der kommer forbi og snakker - en lille sjov episode. Der kom et par herrer lidt op i årene forbi - de stoppede op og vi snakkede lidt biler og motorcykler. Den ene af de to, Bjarne Lou, mener jeg han hedder, en fyr lidt over de 70 år bor nu i Sverige, viste mig nogle billeder af hans sidevogns motorcykel - han har kørt sidevogn i en menneskealder, og kører stadig historisk sidevogn, og som han fortalte, så kan hans motorcykel, en ældre BMW, stadig runde de 250. Det kneb lidt med at skaffe kvalifiserede "sandsæk", men nu skulle han køre i Sverige snart, og der havde han fået tilsagn fra en 19 årrig knægt, der ganske vist ikke har prøvet det før, men det går nok - som han sagde.

Når man er så frisk vel på den anden side af 70, så er det ikke helt skidt!

...og endeligt, hvis en eller anden skulle ligge inde med billeder af den lille grønne derovre fra, så er jeg interesseret - jeg har ikke så mange - men tak til dem der allerede har sendt.