26 september, 2011

Masterplan - del 2....med forhindringer

I weekenden kom jeg igang med 2. del af min masterplan om at få lagt mine to garager sammen, så jeg får noget mere plads der. Del 1 af planen var jo at få lagt vores have terasse om med nye fliser. Det er forlængst overstået. Selvom man kan ikke just sige, at vi har slidt særligt meget på den her i sommer...med det vejr. Men 2. del er så at de gamle fliser fra terassen, skal lægges ved gavlen af vores hus, så vi får en indkørsel mere. Der skal bygges et cykel/have/potteplante m.m. skur i forbindelse med denne indkørsel. På den måde får jeg frigjort en del af min nuværende garage, men mere om det, når jeg kommer til del 3 af masterplanen.

Tilbage til weekenden.
Jeg havde lejer en minigraver til at grave de øverste 15cm af græsplænen, hvor indkørslen skal være...ret sjovt apparat - den største udfordring var at undgå overlæs på traileren. Jeg tror jeg har været 15 gange på lodsepladsen med jord.



Menns jeg sådan sad i mine egne tanker og gravede, sprang enden af en rod op ad jorden, og jeg hoppede ned fra graveren, og trak i roden. Op af jorden trillede denne lille runde, tunge ting frem fra jorden...jeg samlede den op, men fortrød med det samme at jeg havde rørt den...den var forbavsende tung.

Jeg lagde den forsigtigt ned igen, mens jeg forsøgte at se mig frem til hvad det kunne være.

Der har ligget et gammelt hus på vores grund, før vi byggede, et hus der lå siden 1700 og et eller andet, og det er ikke til at vide hvad de har haft liggende i kælderen. Genboen har i hans krybekælder fundet både tændsatser og løsdele til fremstilling af brandbomber. Altsammen fra 2. verdenskrig, så summa sumarum, jeg skulle altså ikke have noget at gøre med den, så jeg ringede til politiet.

Efter kort tid ankom en motorcykelbetjent, men efter at have kikket nærmere på dimsen, turde han heller ikke røre ved den, men han sendte billeder til bomberydderne i Skive.

Efter en længere konferrence, hvor Skivefolkene forhørte sig ved diverse sprængstofeksperter, kom de frem til at den ikke var sprængfarlig.

Nå, men betjenten og jeg samlede den op, og rensede jorden af den - lidt forsigtigt. Vi fandt ikke umiddelbart ud af hvad det var, men senere, da jeg fik kikket nærmere på den, kunne jeg regne ud hvad det er.

Det er simpelthen et lod af den type der hang i midten af en gammel lysekrone, sådan en der gør, at man kan hæve lysekronen op og ned...let at se når den er renset for jord, men lige da den lå der........

25 september, 2011



Jeg har netop fundet og købt en spændende udvekling på Ebay - den var annonceret under et lidt anonymt navn, så det var et fuldstændigt tilfælde jeg faldt over det...og det bedste var - prisen vaar også derefter...helt latterlig lille.

Det er en udveksling på 4,875 - det glæder jeg mig til at prøve til næste år...raceren bliver sat op med en af mine andre udvekslinger til næste weekend.

Jeg glæder mig til at komme på ringen igen...efter sidste års fiasko.

19 september, 2011

Jeg kunne godt tænke mig...

...lige at vise hvordan man får en gammel ildelugtende møgbeskidt karburator til at ligne noget der er helt nyt.

Det er karburatoren fra Ducatien jeg har haft fat i...og det har jeg fordi der er godt nyt på den front. Efter jeg har udskiftet stortset alt i motoren, faktisk er der tale om, at jeg har hovedrenoveret motoren, havde jeg den startet i fredags, og den lyder rigtigt nu!!!!!! - så godt.

Jeg havde lidt problemer med at få den til at gå ordentligt i tomgang, så derfor renoverer jeg også karburatoren - et rep. sæt med mye ventiler, nål og pakninger er på vej.



Karburatorerne bar præg af at have været i brug i mange år.

Firmat der ligger lige overfor os i Vejle handler med ultralydsrensere, så der købte vi en for noget tid siden.
...så en halv time i 70 grader varmt vand og rensevæske i ultralyd, og tingene bliver som nye....næsten

15 september, 2011

Lige for at slutte det af...

Afslutningsvis har jeg malet og givet det nye stykke stenslagsbeskyttelse, så det ligner det øvrige panel.

Det kom til at se ganske fornuftigt ud...bilen skal så bare samles og måske lige vaskes engang.

12 september, 2011

...Metro fortsat

Jessie som jeg er gift med, er taget på arbejds/kursus dage i 4 dage, og bortset fra, at hun ikke har lavet mad lige klar til hver dag, så har jeg go tid til at gå i garagen, så jeg fortsatte hvor jeg slap med den lille panelrep.

Det første jeg fik gjort var at fjerne benzintanken fra svejserens skudlinje...det tror jeg stadig er en go' ide.

Så fik jeg jo også lige tjekket om bunden over tanken er ok - og det er den, den er super, fuldstændig uden tæring. bunden er også sovset ind i undervognsbeskyttelse...også en go' ide.

Jeg fik ridset op, hvor der skal skæres.

Efter det rustne er skåret væk, er jeg helt ude ved frisk metal.

Det nye stykke slibes til. Her svejser jeg kant til kant, da det ikke er muligt at lave en fals som det nye metal kan ligge i.

Man skal være forsigtig med ikke at svejse for mange hæftninger af gangen, metallet kan blive så varmt, at det slår sig, og så er det ikke til at rette op igen, men ventetiden kan man passende bruge til at glatte svejsepunkterne.
Endeligt får det en gang grundmaling.

Næste trin er en finger med spartelmzsse til at fjerne de sidste ujævnheder, lidt maling og en gang undervognsbeskyttelse, som resten af panelet har.

Fortsættes

Et Hollandsk indlæg

Nu går jeg altså John Hollænder i bedene.

Som jeg skrev igår så er/var Carsten Wiwel igang med at skrælle en Metro, og han var så venlig, at tilbyde mig, at jeg kunne komme forbi og pille de stumper af bilen jeg kunne bruge inden den ryger til skrot.

Jeg var så forbi sidste tirsdag, og selvom bilen var noget nyere end min, så var der mange ting der er røget ind på lageret til senere brug.

Men det er slet ikke det det skal handle om nu.

Nej, mens vi sådan gik og hyggede os i Carstens garage, kom vi ind på emnet motorcykler - fortalte jeg Carsten om et problem jeg havde med min racer Ducati.


Der er i det ene sidedæksel presset en lejering ind, der skal styre krumtap-enden. Men det leje der sidder der lige nu, er et rulle leje med alt for lidt tolerence, så det hyler (jeg går ud fra, at det er der lyden kommer fra, men er ikke 100% sikker).

Den lejering har jeg haft lidt besvær med at få ud, og det var her Carsten kom med løsningen; man lægger bare et svejsespor rundt i ringen, og når det køler af, så falder ringen ud, fordi svejsesporet trækker sig sammen...enkelt og effektivt.

Tak for hjælpen Carsten.


11 september, 2011

Metroen gav op...

Sidste lørdag arrangerede Søren Wiwel og Casper Jørgenesen et super MG Sport arrangement på køreteknisk anlæg i Haderslev. Jeg kørte i Metroen, og det kunne gummiophænget i højre side ikke holde til - og pludseligt ville benzinpumpen ikke mere. Så viste MG sammenholdet sig fra sin bedste side. Carsten Wiwel havde lige sendt Henriette hjem efter noget bremsevædske til deres "frø" så de kunne få den til at bremse. Så han ringede til hende, og bad hende tage den lille dims der lå på gulvet under bordet med - dimsen viste sig at være en Metro benzinpumpe, fra en Metro Carsten var ved at skrælle...men mere om den senere...måske imorgen.

Her og nu vil jeg koncentrere mig om trin 1 af en lille gennemgang af et stykke rustrep. kan forløbe.

Da jeg sad og skruede det gamle delaminerede gummiophæng af, kom jeg til at pille lidt for meget i det bagerste af panelet lige før baghjulet. Jeg vidste godt det var lidt svagt, men nu var der altså blevet helt hul - altså jeg må igang med sandsæk og "panelbeater"


Jeg startede med at lave en tegning på papir af panelet som det ser ud i flad tilstand.
Tegningen overfører jeg til et stykke pap, der er lettere at skære ud og overføre på et stykke karosseriplade...
Som også klippes ud.
Derefter klipper jeg det inderste af papskabelonen ud, og det overfører jeg til to træklodser.
Træklodserne klemmer jeg sammen om karosseripladen - det der stikker ud er skærmkant og de bukninger der sidder nederst på panelet.
Med min pladehammer, bukker jeg kanterne ind - det folder naturligvis noget, men det krymper jeg med en blæselampe.
Lige så stille banker jeg det overskydende materiale sammen.
Og ewfter lidt omhyggelig banken, er skærmkanten perfekt formet.
Det overskydende materiale slibes af med en vinkelsliber.
De små ujævnheder varmen kan skabe i materialet, er ret let at banke ud på en sandsæk.
Paneler får lidt svejsegrunder, og det er klar til næste trin.

Jeg regner med at fortsætte arbejdet i løbet af den kommende uge. Panelet kommer til at sidde lige op ad benzintanken, så den skal afmonteres før jeg kan komme til at svejse det på plads...kylling er jeg!

Fortsættes