18 september, 2012

Den "lille" forskel

Nu har jeg jo efterhånden kørt en hel del løb i Midgetten, men er så også kommet igang med den to-hjulede, og så synes jeg egentligt det kunne være på sin plads med et lille indlæg om forskellen, eller lighederne om du vil.

...og er der igrunden forskel på de to ting.

Grunden til at jeg overhovedet kaster mig ud at skrive om det emne skyldes et spørgsmål fra Claus Ebberfelt, da han kom forbi i teltet på Ring Djursland...du er træt ud, sagde han...hvorfor det?

Lad mig sige med det samme, at jeg ikke har til sinds at ville trække det ene frem fremfor det andet - det her er ikke en proces med at vælge det ene for det andet.

Når jeg sidder i bilen, spændt fast i sædet, og venter på at køre ud på banen, så er det det bedste i verden. Der eksisterer ikke andet end det - ingen tanker om noget som helst andet...kun koncentration.

Når jeg sidder på motorcyklen og venter på at køre ud på banen, så er det det bedste i verden - der eksisterer ikke andet end det - rendyrket koncentration.

...og i begge tilfælde lidt spænding - ikke nervøsitet, kun en let anspændthed, som forsvinder så snart jeg kører ud.

I bilen er det vigtigt, at man er spændt godt ned i sædet, og af sædet passer til røv og ryg, for det er med den nederste del af ryggen og røven, at man fornemmer bilen. Det er her man mærker, når bilen begynder at glide hen over forhjul, skride ud, eller hvad den nu er ifærd med at gøre.

Når jeg sidder i bilen sidder jeg og koncentrere mig om at styre med stort set hele kroppen, men det er ikke fysisk hårdt - det er psykisk hårdt, tag ikke fejl af det. Der er meget at holde øje med. Både de biler man ligger lige omkring, men også at holde øje med spejlene. Jeg er en lidt kontrolfreak, jeg vil hele tiden vide hvad der kommer bagfra, så jeg bruger spejlene meget. Når jeg spotter en bil der kommer bagfra, sidder jeg og beregner hvor den kommer forbi, så jeg både kan give plads til den, men helst ikke lukke flere forbi af dem jeg ligger og slås med.

Efter et løb, kan man være temmelig fugtig ned ad ryggen, og der er ingen tvivl om, at man sveder meget, og som sådan har brug for væske lige så snart man kan få fat i noget.

Hvordan er det så på motorcyklen?

Tja, koncentrationen er nøjagtigt det samme. Man holder der i pitten og venter på grønt flag ved udkørslen, holder maskinen igang med gassen, og så snart det grønne flag vises stiger larmen, og den stigeg noget mere end med bilen, da støjgrænsen er noget højere på to hjul. Vi må larme lidt forskelligt på motorcykel på de forskellige baner - på Ring Djursland må vi larme 107Db mod 100 i bil (jeg mener det er 100 - ihvertfald ikke højere).

Ude på banen er der nogle forskellige ting der varierer fra bil til motorcykel - for det første er der det rent køremæssige forskellige, at linjerne ikke er de samme - jeg har det lidt med at ligge og køre billinjer, men er efterhånden ved at finde ud af, at der er en hurtigere vej rundt, hvis man kører mere snævert.

Men de to største forskelle er, for det første - JEG HAR IKKE NOGET BAKSPEJL - så jeg kan ikke se hvem og hvornår der kommer nogen bagfra - lige når man kører ud på en langside, kan man godt vende sig og kikke bagud, men der kommer altså også overhalende alle andre steder på banen, så på motorcyklen er det ikke bare vigtigt at holde sig til sine linjer...det er alfa og omega - forskellen mellem fuldført og slået sig.

For det andet bevæger man sig hele tiden på motorcyklen - helt ud, så langt man kan komme på siden af motorcyklen ind i svinget, for at få tyngdepunktet ned og ind i svinget. På motorcyklen er køreren en del af en dynamisk vægtfordeling, og det er derfor - kære Claus Ebberfelt - at jeg var træt.

...og det er nok der den største forskel på bil og motorcykel ligger - man er fysisk med til at holde balancepunktet optimalt på motorcyklen.

05 september, 2012

Det ene løb afløser det andet...

Sidste weekend var det Jyllandsringen, næste weekend er det Ring Djursland - og jeg har ikke engang nået at skrive om JR endnu, men alle er ligesom de er velkommen til når jeg kører bil, velkommen forbi RD.

Det bliver en stor weekend...og jeg kan kendes på min nye hjelm.