24 februar, 2014

En weekendopdatering

Jeg starter lidt tidligt…kl 2.45 søndag morgen for at være mere præcis. I weekenden startede motorcykel sæsonnen nemlig med transmission af SuperBike fra Phillip Island - og ja, hvis man vil se det første gang og ikke nøjes med genudsendelser så skal man altså starte tidligt.

Jeg tror ikke der er noget motorsport der er mere intenst end at se de hurtige drenge på motorcykel, der ustanseligt skifter positioner - og sæsonnen kom godt igang med masser af dueller.
Helt inspireret stod jeg op nogle timer senere og skulle simpelthen lave et eller andet med raceren, og meget praktisk havde jeg planlagt og fået mulighed for at køre lidt mere end bare en opstart. Min plan var, at jeg ville se hvordan tændrørene ville se ud, med det nye blandingsforhold mine nye dyser giver.

Nu lyder det at starte en motorcykel op jo ikke som noget særligt - man trykker da bare på startknappen, og så kør lortet…øhh, nej, så let går det ikke.
En racer er konstrueret lidt anderledes end en almindelig gadecykel - ihvertfald når der er tale om en klassisk racer. Den har hverken dynamo, generator, kickstart eller andet nymodens - tændingsstrømmen kommer fra et opladet batteri, og starten foregår på ruller, som dem jeg har lavet her, med en stor fed el-motor på.
Så inden du kan starte, bliver olien tjekket og åbnet for - det skal man f….. huske, benzin åbnet i begge sider, begge karburatorer tippet, så de lige løber over - så baghjulet op i rullerne, tryk på fodpedalen, i gear - 2. eller 3. og så en ganske lille smule gas - hvis den får for meget, drukner den, men så starter den også med et drøn der sikrer, at mine naboer ikke sover længere.

Efter ca. 20 minutters kørsel så mine tændrør ude som på sidste billede…det er ok.



20 februar, 2014

Det mest "trælse" ved sæsonforberedelserne...

Jeg bruger lige lidt af min middagspause til at opdatere her på bloggen.

Som oerskriften antyder, er der også negative ting ved at sæsonnen nærmer sig, og en af de mest trælse er, når vægten viser lidt (noget) for meget.

På motorcyklen er det endnu vigtigere, at man ikke er for fed - dels kunne man forestille sig rent fysiske forhindringer såsom at man ikke kan komme langt nok ned under spejlet - så galt er det dog ikke i mit tilfælde, men derfor betyder 5 - 9 kilo alligevel meget…så jeg har i noget tid fuldt 2:5 kuren, som går ud på at man faster to dage om ugen - man må godtnok spise et eller andet, 600 kcal tror jeg det er, men jeg synes det er lettere at lade helt være, så to dage om ugen står den på vand og kaffe!!!! - det gode er, at det hjælper.

Så skal tiden jo gå med noget andet end at stoppe i munden, og så bruger jeg noget af den overskydende tid med at komme videre med mine rentegninger af gamle klistermærker - og jeg har da efterhånden nogen der er klar til print og skær.

Kan du kende nogen af dem Jesper?
Alle har jeg lavet med nye rentegninger, så de står knivskarpe når de bliver printet og konturskåret.

Billedet her er et udpluk af dem der er klar.

17 februar, 2014

Når det nu skal være...

Så er det da godt det er i weekenden man er syg….en rigtig arbejdsgiverholdning, men det passer måske også meget godt. når jeg er min egen arbejdsgiver.

Men derfor er det træls alligevel, at ligge brak en hel weekend.

Det eneste jeg kunne få mig taget sammen til var, at få færdiggjort min ansøgning til Nordisk maskinkort til Triumphen.

Jeg havde fået hjælp af en klubkammerat fra Ålborg til at identificere de forskellige dele på cyklen mærke og årgang, og det er ikke helt let på en så gammel motorcykel, der har kørt race i mange år, men ansøgningen er skippet af, så mon ikke jeg bliver klar til sæsonnen.


Jeg kunne også godt lige fortælle lidt om, hvad det er jeg har sat igang med Ducatien. Først og fremmest er det topstykket der skal lavet. Ventilstyrene var gået løse, hvilket havde "gnavet" hullerne de sidder i så store, at de sad virkeligt løse - så meget, at hvis jeg vendte topstykket på hovedet, så faldt de ud…
Det skal naturligvis laves ordentligt, så jeg har skaffet nye styr i overstørrelse.
Så kunne jeg også se, at der har været lidt slid på knastakslen - slid og dermed også varme, så den er sendt til England for at blive renoveret og nybelagt med hårdkrom. Vippetøjet var naturligvis også lidt slidt af samme årsag som knasten, så de er også afsted for ny hårdkrom.

Årsagen til sliddet fortoner sig lidt i tågen, men jeg har en mistanke om, at ventilfjedrene er for stramme. De er godt nok matchet op med knasten, men jeg tror, der er taget for lidt af topstykket, da det blev lavet om fra de specielle gade "sommerfugle" fjedre Ducati lavede i sin tid originalt til de mere traditionelle skruefjedre som jeg kører med nu. Jeg har nu fået de helt præcise tal for længden af fjedrene monteret, men ikke komprimeret, så det skal jeg have Poul hos Iversens Cylinderservice i Horsens til at lave, så jeg ikke bare fortsætter med at slide og ødelægge tingene.




…og så lige her tilsidst noget helt andet.


Jeg tror godt jeg kunne lokkes til at køre herned i år - weekenden er race-fri-weekend, så...




10 februar, 2014

En lille update...

Søndag fik jeg lavet to vigtige ting på Triumphen.

Dels fik jeg monteret de rigtige 106 nåledyser, som jeg skrev om, og det gjorde det -holdda k… hvor den trækker nu, og rent træk op gennem omdrejningerne.

Det bliver sindsygt spændende at komme ud og køre på den på en bane et eller andet sted - jeg kan ikke lige huske hvor det er vi starter sæsonnen.

Det andet var klargøring til maskinkort.

Vi skal have Nordiske maskinkort på alle vores cykler i år, og der er lidt andre krav til fotos, men jeg tror nok de skal se sådan ud.



Resten af lørdagen gik med at fidle med Ducatien. Planen er, at den også skal helt op og spille, så jeg med god samvittighed kan lade den få lidt ferie, men ikke mere ferie end jeg kan køre på den, hvis den store svigter.

08 februar, 2014

Så skulle der pakkes...


men ikke til ferie - den eneste der skal på ferie lige her og nu er min søn Jacob, som jeg sendte til Østrig igår.


Det jeg skulle pakke derimod var Triumph raceren, der lækker lidt olie fra gearkassen, så jeg regnede med det var fra den yderste gummilæbepakning, der sidder inde omkring hovedakslen ved forreste tandhjul.

Nu er der lidt langt derind, og vejen derind har ikke været uden problemer.
Fed (Læs: pissedyr) racerkobling
Et Puch værktøj..pppfffftttt!!!

For det første er der på cyklen en rigtig fed racerkobling, så jeg havde ikke nogen aftræker der passede, men jeg fandt på nettet en svinghjulsaftrækker til en Puch Maxi, der så ud til at kunne passes til - og 100 kr. fattigere fik jeg fat i en, og ganske rigtigt, med lidt udfræsning, passede den perfekt på selve bjælken, men boltene ind til og i koblingshuset var lidt af en udfordring, men tilsidst fandt jeg to topstykke bolte fra racerbilen, som jeg kunne svejse et par møttrikker på...endeligt kunne jeg trække koblingen af.

Inde bag koblingen var det en smal sag at få drivhjulet af.

Den gamle pakning røg af, ved at jeg borede et lille hul, satte en skrue i, og trak i den - og vupti - selve skiftet af pakningen tog 5 minutter - turen derind tog 4 dage!!!

At det så efterfølgende viste sig, at det ikke blev helt tæt er en anden sag, det må jeg kikke på en anden dag, nu er værktøjet i det mindste på plads.

Vigtigere var det, at jeg kom videre med at dyse karburatorerne ind. Igen er det et tidskrævende arbejde at teste sig frem - toppen skrues af de to karburatorer, stempel og nål løftes forsigtigt ud, benzinslanger af, løsne spændebånd, forsigtigt afmontere karburatorerne, ud i en spand og tømme benzin ud, skille karburatorerne ad, skrue gamle dyser ud, skrue nye i, og så det hele i modsat rækkefølge - starte motorcyklen køre en lille tur, og så tilbage i værkstedet og gøre det hele igen indtil cyklen kører som den skal og tændrørene bliver fint lysebrune.








...og hele misæren med mine problemer med at få cyklen til at trække ordentligt viste sig ganske simpel.
Der er to vigtige dyser der skal passe i størrelsen - hoveddysen og nåledysen.
Jeg fik i efteråret et sæt dyser af en gut jeg kender, der har kørt meget Triumph på racerbanen - flink fyr, men jeg har ikke kunnet få cyklen til at tage mellemgassen, og jeg kunne høre og mærke, at den ikke fik nok benzin. Jeg tror nok jeg for fremtiden er kendt ved "Mors Bkes" i Løsning, som ham med dyserne, for jeg har købt og byttet hoveddyser derude i et væk!!!, men jeg fik den efterhånden til at gå super ved fuld gas, og tændrørene var fint lysebrune, men mellemgassen manglede, den ville simpelthen ikke tage gassen.

Jeg rettede naturligvis så blikket mod nåledyserne - jeg fik købt tre overstørrelser i forhold til det anbefalede udgangspunkt - 108, 110 og 112 - udgangspunktet var 106.

Jeg tænkte så, at jeg ville forsøge med den største først, så af med hele skidtet, og i med 112 dyserne...nu fik den alt for meget benzin, og tændrørene blev lynhurtigt kulsorte - 110 dyserne i - samme resultat, lidt bedre måske - 108 dyserne da - samme resultat - for meget benzin, men meget bedre igen.

Så var jeg jo tilbage og skulle sætte 106'erne i, men det havde jeg jo forsøgt.

Jeg var lidt på skideren indtil jeg fik kikket nærmere på dyserne. De dyser jeg havde fået er masive hele vejen igennem, mens de rigtige kun har den begrænsende diameter helt nede i bunden, bvilket vil sige, at der kommer meget mere benzin igennem når nålen bliver løftet med gashåndtaget.

Så imorgen bliver de rigtige 106'ere monteret, og så er jeg sikker på det kør!

Den forkerte

Den rigtige, der begynder at gi noget saft så snart nålen bevæger sig opad
Så lige her tilsidst et lille eventyr.

Hvis man nu antog, at jeg var nødt til at teste maskinen hen over den bro vi har lige udenfor indkørslen til venstre, så kunne man forestille sig, at jeg kunne køre op til skolen for at vende (sådan en racer har nok nogenlunde nordeuropas største venderadius).
Hvis jeg gjorde sådan, så ville det naturligvis afstedkomme en smule larm i gaden, og så kunne man jo forestille sig, at der på vejen tilbage fra skolen kom en mand løbende ud fra en indkørsel, svingende med den ene arm, kraftigt signalerende, at jeg skulle stanse.
I sådant et tilfælde, ville jeg med det samme tænke...PIS...er han en sur og gnaven mand, eller er han måske betjent i civil???
Hvis jeg så stoppede, så sagde han måske bare...godt du stoppede, sidst du kom forbi prøvede jeg også at stanse dig...hvad er det for en fed motorcykel du kører på, jeg er lige gået igang med at bygge en gammel englænder...kan jeg ikke kikke ind til dig, og få en snak og se dine motorcykler, for hvergang jeg kører forbi din garage får jeg lyst til at se hvad det er du går og roder med....osv.

Så se se...en fremmed er måske bare en ven du endnu ikke har mødt...er det ikke sådan man siger?