26 marts, 2014

Things are coming together

Nu er jeg ved at have styr på stumperne til Triumphen.

Igår fik jeg hentet min gearkasse igen - nu med ny bøsning omkring hovedakslen, og det er vist det englænderne kalder "snugg fit" - for hold fast det passer sammen.

Vi valgte så at lade bøsningen sidde i fuld længde, selvom den stikker noget ud fra drivakslen. Men dels er der plads til det og dels, jo længere bøsning jo større chance for at det er tæt. Der er en frigang på 2-3mm mellem bagsiden af koblingen og bøsningen, så der er rigeligt med plads.

Jeg blev ikke helt færdig med at samle gearkassen igår, men jeg kom langt nok til at jeg skulle vælge hvilken gearing jeg starter ud med, men iogmed vi lægger ud på Padborg, valgte jeg en gearing ikke den mindste, men én der giver lidt topfart. Jeg har 17, 19, 21, 23 og 25 at vælge imellem og jeg vaklede mellem 19 og 21 - men endte med at vælge 19'eren - der er altså også nogle sving man skal ud af.


Alt bliver smurt godt ind i olie inden samling, som sikrer en go smørring i opstarten. Jeg er jo importør af Millers Oils Motorsport, og de laver en fremragende transmission olie tilsat Nano, som gir en væsentlig nedsættelse af friktionen


09 marts, 2014

Så skal der styr på det sidste…foreløbigt sidste

For man ved aldrig med sådan noget gammelt jern.

Igår - lørdag - var jeg i garagen sidst på eftermiddagen og til lidt ud på aftenen. Når jeg nu ikke er særligt stor fan af melodi Grand Prix - mildest talt - så var der hyggeligere i garagen.

Efter en lille oprydning, fik jeg sat mine ramper frem. Jeg lavede for nogle år siden 4 ramper, som jeg ved at sætte dem sammen to og to, kan køre en bil op på, så jeg kan arbejde under den. Men de samme ramer kan havde jeg regnet ud, kunne bruges til motorcykelrep. ved at sætte dem tæt sammen. Som tænkt så gjort, og det virker fint.

Jeg fandt jo ud af at det ikke havde hjulpet på olieudslippet, at jeg skiftede den store pakning ved hovedakslen - olien kommer ud mellem drivakslen og hovedakslen, så jeg kunne jo nok regne ud, at den messing bøsning der sidder indpresset måtte være slidt.

Nu har jeg ikke haft gearkassen skildt ad på Triumphen før, så jeg var lidt spændt på hvor let det var - jeg havde lige smugkikket i manualen, og det så nu ret overskueligt ud. Min skepsis koer nok lidt fra Ducatien, hvor der falder lidt stumper ud, hvis man bare rykker gearkassen fra hinanden, og den er ikke let at få samlet rigtigt igen, men her på Triunpen gik det så let som ingenting - nogle få skruer og det hele kan trækkes ud som én enhed…tak - Triumph, der har i ligegodt tænkt jer om.

Nu går turen atter engang forbi Poul hos Iversen, så jeg kan få en ny pakning i - det er han helt sikkert mester for.

Man kan lige ane messingbøsningen

Er man først kommet så langt ind, er der kun to skruer igen, så kan hele gearkassen trækkes ud

Der er et spiralspor, der skulle trække olien ind i gerarkassen, men hvis bøsningen er for slidt, så virker det heller ikke

Hovedaksel med trækaksel
Hovedaksel uden trækaksel

Min fede racerkobling, der heldigvis ikke har fået olie

07 marts, 2014

Det går ikke altid som præsten...

Ihvertfald var rulle sessionen ikke så succesfuld som den skulle have været - softwaren svigtede, så maskinen kunne ikke lave en stabil måling.

Men om ikke andet fik jeg hørt og prøvet den af i det vigtige omdrejningsomfang 3500 - 7500 omd, og her går den rent og trækker fint hele vejen op.




Jeg ruster om…og ruster sikkert ...

Jeg har længe gået og taget tilløb til at købe en erstatning for min lille MG Metro. Når man først har vænnet sig til at ha' to biler, så er det svært at undvære…det synes datter Mie også, især nu når Legoland sæsonen starter igen.

Jeg har så været sikker på, at vores bil nummer to skulle være en van, så jeg kan bruge den til transporter i forbindelse med mit motorcykel race.

Jeg faldt over en VW transporter i Fredericia, som jeg var forbi for at kikke på tidligere på igen, men det var slet ikke noget - nærmest et sminket lig. På vejen hjem fra Fredericia, kørte jeg lige forbi en lille perlegrus mekker, og tænkte…det kunne jo være.

Og ja, han havde også en VW Transporter - fra 1995, der har kørt solen sort et par gange, men fin lille "banger" uden de helt store problemer, han havde selv brugt den i et par uger, og hans hund så meget fornærmet ud, da han fjernede dens hundetæppe på forsædet.

Den har jeg så købt - så må vi se om ikke den kan slæbe gearet og campingvognen rundt til løb iår.

Lige nu står den her udenfor - men raceren læsset. Jeg skal ha' den på rullefelt i eftermiddag…det kommer jeg lige tilbage til…….



01 marts, 2014

Man har da lov til at være heldig...

Jeg brugte en aften i løbet af ugen til at montere kamera på Triumphen.

Jeg købte for snart en del år siden et GoPro, som siden er blevet voldsomt populært. Men mit er et første generations kamera, så billederne er ikke nær så gode som de billeder generation 3 laver, men det er ok.

Og man kan ihvertfald sige, at mit kamera er blevet testet under de mest ekstreme forhold - det kan du se her

Nå, men for lige at teste kameravinkel på monteringen på Triumphen trak jeg cyklen op på vejen, og rullede 50 m ned ad gaden...læg mærke til, hvad der så sker....men læg også mærke til, at motoren ikke er startet - jeg ruller jo bare!!!