16 august, 2012

Jeg har kørt en Ginetta på Nürburg Ring

Jeg har i flere år snakket med Herluf (alfaspecialisten i Sædding) om, at jeg gerne ville med ham på en af hans ture sydpå. Herluf er nok én af dem herhjemme der kører mest i udlandet i hans utroligt stabile Alfa. I år var det f. eks. 10. gang han kørte til Nürburg Ring.

Men efter det her flerårige tilløb, gik tingene op i en højere enhed iår, så onsdag aften startede jeg MGA'eren op og kørte til Sædding, hvor Herlufs gamle Fiat bus allerede stod pakket og klar til afgang.

...og der er altså stil over den gamle bus - ét er, at vi ligger og kører i vores gamle biler, men der er stil over det, når transporten også er gammel.

Med to biler i lastrummet, kørte vi til Padborg, hvor vi samlede Verner (autoverner) og Tim op. Så var vi fuldtallige, og Fiat'en satte fronten mod syd...med en lille afstikker ind om lidt indkøb af diverse øl, vin og mad.

Bussen fragtede os gennem natten, så vi torsdag morgen holdt ved indtjekningen på Nürburg Ring.

Efter vi havde spillet lidt dumme og småt begavede udi det tyske sprog, lykkedes det os at overbevise pladshenviserne i depotet om, at vi skulle have de to biler - Herlufs og Christofs Elan - stående ved bussen og ikke inde i et telst der var stillet op til alle biler der skulle køre "rennen 9"



Kort efter vi var færdige med at stille op, dukkede Christof op sammen med hans søn...en fantastisk weekend kunne begynde.

Teknisk kontrol var hurtigt overstået, af en official, en ældre tysk gut, der havde mere travlt med at vise os hans DASU kasket.

Det var hele weekenden en underlig fornemmelse at være afsted til race uden at have min egen bil med, der manglede ligesom noget, så var det godt, at forplejningen var i top. Vi var så heldige, at med Herlufs og Christofs billetter, var der adgang til spiseteltet hele weekenden...og det var da et plaster på savnet af min racer.

Lad mig slå det fast med det samme - Nürburg Ring er et fantastisk sted, og når så der er Oldtimer Grand Prix, så er det endnu bedre. Der er SÅ meget at kikke på - billederne herunder yder slet ikke arrangementet retfærdighed, der skulle mange flere billeder til.




HK - Engeneering havde ikke én men to af disse mågevinger i racertrim.



Der blev kørt en afdeling af M1 mesterskabet

MG'erne var der, men de druknede lidt imellem de øvrige koryfæer.


...og det var ikke kun "gamle" mænd der kørte i bilerne.





Christof kørte i fredagens race på Nordschleife - desværre udgik han med en knækket udstødning - det var heldigvis ham selv der havde lavet svejsningen, der straks blev dømt "ringe" af alle os andre :)





Herluf på vej ud til tidtagning

Både lørdag og søndag havde Herluf en intens kamp med den lille grønne Porsche - lørdag udgik Porschen, men søndag slog Herluf ham i en direkte og fair duel.



Nå, men tilbage til overskriften...jeg kørte Ginetta på Nürburg Ring.

Det er sådan set rigtigt nok.

Sagen var den, at Palle Birkelund skulle køre i hans meget hurtige Ginetta, men da han havde sindsygt ondt i ryggen og gik som én der havde det megt skidt, var han ude med antennerne efter én kører der kunne køre istedet for ham selv...men jeg havde jo naturligvis ikke taget kørertøj og hjelm med.

Det lykkedes ham dog også selv at køre bilen, så min kørsel begrænsede sig til at flytte bilen fra Parc Fermee til garagen efter hver gang han havde været på banen.

Nu kan man jo tro det "bare" er en triviel ting, men dels var det da fedt at mærke fornemmelsen af en Ginetta, og i og med Ginettaen var meget populær efter de tætte og intense kampe Palle havde med nogle af de kæmpe store svenske amerikaner racere - Davids kamp med Goliat - så var interessen for bilen meget stor i depotet, og så var det altså mig der blev fotograferet i bilen :)

Weekenden i uge 32 2012 vil gå over i min historie som en fantastisk oplevelse - tak for godt selskab - Herluf, Verner, Tim, Christof, Palle og alle de andre.