14 marts, 2009

Vægtoptimering

Min gode ven Thor fra Hedensted var forbi idag.

Han havde lånt en vægt i hans firma, sådan en stor en der kunne skubbes ind under bilen og ved hjælp af træklodser kunne vi klodse bilen op, fri af gulvet, så jeg kunne få resultatet af vinterens vægtoptimeringer.

Nogle af optimeringerne har jeg skrevet om tidligere, men andre har jeg holdt lidt for mig selv.

Som det kan ses af billedet var resultatet på vægten 602,5 kg. Herfra skulle vi så trække vægten af det træ vi havde klodset bilen op med.

Det vejede 17 kg.

Dernæst tog jeg ét af vinterhjulene af, for at få differencen mellem parkeringshjulene og konkurrencehjulene - forskellen var 1,5 kg. pr. hjul.

Endeligt havde jeg motoren startet igår, og da den kørte tom, fyldte jeg nøjagtigt 1 L benzin på, som vejer 0,9 kg - og da den homologerede vægt er uden benzin, skal det altså også trækkes fra.

Så ser regnestykket altså sådan ud:

602,5 - 17 - (4x1,5) - 0,9 kg = 578,6 kg

...og da den homologerede vægt er 578 kg, må det vist kunne konkluderes, at det er så tæt på, som det nu kan lade sig gøre - hvis det endeligt skulle være, så finder jeg nok de 0,6 kg :-)

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej ole
tillykke med det fine vægt resultat

Ps. Jeg har hørt at det ikke er sundt for sådan en racemotor at løbe tør for bensin. så pas lidt på den ikke. Jeg ser frem til at se den grønne kører forbi pitten hvor jeg mest opholder mig (dsv.)

kommer du til det første løb

15.3.09  

Send en kommentar

<< Home