25 februar, 2009

Fornuften har sejret...

Vi har, når jeg skriver vi, så er det Palle Rühe og jeg, haft lidt problemer omkring vores homologering.

Som en konkurrent gjorde os opmærksom på, så har vi kørt på forkerte hjul. Oprindeligt var vores bil homologeret med 13x5" hjul, men på et eller andet tidspunkt er der tilføjet en rettelse, så vi hjulbredden var sat ned til 4,5".

Jeg må indrømme, at det er ikke noget jeg har skænket en tanke, før det altså blev bragt op af denne konkurrent - hvad har man ellers konkurrenter til, end til at ribbe op i sådan noget?

Nå, men vi måtte jo gøre noget, så istedet for at vente på, at der ville blive nedlagt en protest, blev vi enige om, at tage tyren ved hornene, og komme på forkant med situationen.

Vi sendte en dispensationsansøgning til HU (Historisk Udvalg, der sidder med den endelige afgørelse i sådanne sager). Vi syntes selv vi havde ret gode argumenter, dels er de originale Midget fælge alt for farlige at køre på, de brækker for et godt ord, og dels er 5" det smalleste Minilite laver.

Jeg rettede en henvendelse til Minilite, for at høre om vi kunne få lavet 4,5" fælge, og svaret var meget imødekommende, at det kunne fint lade sig gøre. Det ville koste ca. 10-11.000 Pund at lave en støbeform, og hvis vi betalte dem, så kunne vi få lavet vores hjul - altså reelt ikke noget alternativ.

Kort efter HU's møde sidst i januar fik vi så svar tilbage - et positivt svar.

FIA har på et eller andet tidspunkt tidligere givet tilladelse til at vi kan køre på 5" Minilite - så HU har promte givet os tilladelsen videre.

Afgørelsen er også indføjet i referatet, som lige er kommet på DASU's hjemmeside idag.

Du kan se det her.

Jeg må indrømme, at hele denne sag har vist mig en helt anden, og uventet side af Historisk Motorsport.