08 februar, 2014

Så skulle der pakkes...


men ikke til ferie - den eneste der skal på ferie lige her og nu er min søn Jacob, som jeg sendte til Østrig igår.


Det jeg skulle pakke derimod var Triumph raceren, der lækker lidt olie fra gearkassen, så jeg regnede med det var fra den yderste gummilæbepakning, der sidder inde omkring hovedakslen ved forreste tandhjul.

Nu er der lidt langt derind, og vejen derind har ikke været uden problemer.
Fed (Læs: pissedyr) racerkobling
Et Puch værktøj..pppfffftttt!!!

For det første er der på cyklen en rigtig fed racerkobling, så jeg havde ikke nogen aftræker der passede, men jeg fandt på nettet en svinghjulsaftrækker til en Puch Maxi, der så ud til at kunne passes til - og 100 kr. fattigere fik jeg fat i en, og ganske rigtigt, med lidt udfræsning, passede den perfekt på selve bjælken, men boltene ind til og i koblingshuset var lidt af en udfordring, men tilsidst fandt jeg to topstykke bolte fra racerbilen, som jeg kunne svejse et par møttrikker på...endeligt kunne jeg trække koblingen af.

Inde bag koblingen var det en smal sag at få drivhjulet af.

Den gamle pakning røg af, ved at jeg borede et lille hul, satte en skrue i, og trak i den - og vupti - selve skiftet af pakningen tog 5 minutter - turen derind tog 4 dage!!!

At det så efterfølgende viste sig, at det ikke blev helt tæt er en anden sag, det må jeg kikke på en anden dag, nu er værktøjet i det mindste på plads.

Vigtigere var det, at jeg kom videre med at dyse karburatorerne ind. Igen er det et tidskrævende arbejde at teste sig frem - toppen skrues af de to karburatorer, stempel og nål løftes forsigtigt ud, benzinslanger af, løsne spændebånd, forsigtigt afmontere karburatorerne, ud i en spand og tømme benzin ud, skille karburatorerne ad, skrue gamle dyser ud, skrue nye i, og så det hele i modsat rækkefølge - starte motorcyklen køre en lille tur, og så tilbage i værkstedet og gøre det hele igen indtil cyklen kører som den skal og tændrørene bliver fint lysebrune.








...og hele misæren med mine problemer med at få cyklen til at trække ordentligt viste sig ganske simpel.
Der er to vigtige dyser der skal passe i størrelsen - hoveddysen og nåledysen.
Jeg fik i efteråret et sæt dyser af en gut jeg kender, der har kørt meget Triumph på racerbanen - flink fyr, men jeg har ikke kunnet få cyklen til at tage mellemgassen, og jeg kunne høre og mærke, at den ikke fik nok benzin. Jeg tror nok jeg for fremtiden er kendt ved "Mors Bkes" i Løsning, som ham med dyserne, for jeg har købt og byttet hoveddyser derude i et væk!!!, men jeg fik den efterhånden til at gå super ved fuld gas, og tændrørene var fint lysebrune, men mellemgassen manglede, den ville simpelthen ikke tage gassen.

Jeg rettede naturligvis så blikket mod nåledyserne - jeg fik købt tre overstørrelser i forhold til det anbefalede udgangspunkt - 108, 110 og 112 - udgangspunktet var 106.

Jeg tænkte så, at jeg ville forsøge med den største først, så af med hele skidtet, og i med 112 dyserne...nu fik den alt for meget benzin, og tændrørene blev lynhurtigt kulsorte - 110 dyserne i - samme resultat, lidt bedre måske - 108 dyserne da - samme resultat - for meget benzin, men meget bedre igen.

Så var jeg jo tilbage og skulle sætte 106'erne i, men det havde jeg jo forsøgt.

Jeg var lidt på skideren indtil jeg fik kikket nærmere på dyserne. De dyser jeg havde fået er masive hele vejen igennem, mens de rigtige kun har den begrænsende diameter helt nede i bunden, bvilket vil sige, at der kommer meget mere benzin igennem når nålen bliver løftet med gashåndtaget.

Så imorgen bliver de rigtige 106'ere monteret, og så er jeg sikker på det kør!

Den forkerte

Den rigtige, der begynder at gi noget saft så snart nålen bevæger sig opad
Så lige her tilsidst et lille eventyr.

Hvis man nu antog, at jeg var nødt til at teste maskinen hen over den bro vi har lige udenfor indkørslen til venstre, så kunne man forestille sig, at jeg kunne køre op til skolen for at vende (sådan en racer har nok nogenlunde nordeuropas største venderadius).
Hvis jeg gjorde sådan, så ville det naturligvis afstedkomme en smule larm i gaden, og så kunne man jo forestille sig, at der på vejen tilbage fra skolen kom en mand løbende ud fra en indkørsel, svingende med den ene arm, kraftigt signalerende, at jeg skulle stanse.
I sådant et tilfælde, ville jeg med det samme tænke...PIS...er han en sur og gnaven mand, eller er han måske betjent i civil???
Hvis jeg så stoppede, så sagde han måske bare...godt du stoppede, sidst du kom forbi prøvede jeg også at stanse dig...hvad er det for en fed motorcykel du kører på, jeg er lige gået igang med at bygge en gammel englænder...kan jeg ikke kikke ind til dig, og få en snak og se dine motorcykler, for hvergang jeg kører forbi din garage får jeg lyst til at se hvad det er du går og roder med....osv.

Så se se...en fremmed er måske bare en ven du endnu ikke har mødt...er det ikke sådan man siger?