02 juni, 2008

Godt vejr - hyggelig weekend...men

Så er første weekend til race forbi - det har været en sjov weekend, fyldt med godt og hyggeligt samværd med nogle af de øvrige "petrolheads".

Vi - min datter Mie og jeg - ankom til Padborg Park fredag aften, lidt senere end egentligt planlagt. Jeg havde regnet med at komme så tidligt, at jeg kunne køre til den berygtede tekniske kontrol mens forretningerne endnu havde åbne, så jeg evt. kunne køre ud og skaffe stumper, hvis nu bilen af en eller anden grund ikke skulle blive godkendt, og hvis det det var noget der var muligt at lave på stedet.

Vi kom også tidligt afsted fra Vejle, men da vi kom syd for Kolding og jeg sad og tænkte igennem hvad jeg havde læsset i bilen, kom jeg i tanke om, at jeg ikke havde taget mit køretøj med - jeg havde lagt det, så jeg var sikker på, at jeg så det som det sidste inden jeg gik ud af huset, men jeg fik det altså ikke med. Vi måtte vende om, og sad naturligvis i kø de sidste 5 km inden Vejle Fjord broen.

Ca. halvanden time efter vi vendte om, var vi tilbage i Vejle - fedt!!!!

Nå, men tilbage itil Padborg - vi fik os slået ned tæt på Palle, Jacob, Herluf og Frank (Alfa-hannerne) - det vil sige Herluf holdt oppe syd for Ribe med en varevogn uden kølervand - men han ville dukke op senere på aftenen.

Jeg skal lige benytte lejligheden til at sige de gutter tak for weekenden - vi blev meget fint modtaget, med hjælpsomhed og gode råd hele weekenden - det var super hyggeligt.

Kort tid efter vi havde kørt bilen af traileren, tænkte jeg, at jeg jo ligeså godt kunne få den her berygtede TK overstået - og der var ingenting - de kikkede bilen igennem, og så var den godkendt! - det var det!

Tilbage til Palles hyggehjørne stod den på grillmad og "løgnehistorier" indtil det var tid til at gå i seng.

Lørdag var det tidtagning - to af slagsen.

Det var med lidt sommerfugle i maven, at jeg trillede ud på banen, det indrømmer jeg gerne. Indtil da, havde bilen nok kørt omkring 2-3km ialt, så nu skulle den stå sin første prøve.

Det gik ikke helt efter forventningerne - den begyndte ret hurtigt at lugte af benzin - og jeg kunne ikke lokalisere hvor lugten kom fra, så efter få omgange kørte jeg ud.

Det viste sig, at det var en udluftningsventil, hvor der var revnet en gummipakning. Jeg fik sat en lang slange på, og løftet ventilen længere op. Så var det problem løst.

Anden tidtagning gik bedre, men jeg kunne med det samme mærke, at jeg ikke har de kræfter i bilen, som f.eks Palle har og det er her "men'et" fra overskriften kommer ind - jeg mangler ca 12 sekunder pr omgang. De 4-5 stykker er sikkert chaufføren, men de sidste er manglende kræfter.

Jeg nåede også lige at få den vistnok mindste bule der er uddelt i race i nyere tid. En af Cortinaerne fejlbedømte min hastighed ud af et sving, og pillede mit ene lygteglas af, og lavede en bule på størrelse med en én-krone.

Det var mere ærgerligt for ham selv, for han lavede bulen ved hjælp af en lejet transponder, som han så naturligvis efterfølgende skulle erstatte.

Dem kan jeg så gå på jagt efter her efterfølgende. Jeg er faktisk allerede idag gået igang.

Som eksempel på den hjælpsomhed jeg mødte i Padborg kan jeg fortælle, at Herluf kom over og kikkede på min karburator, og med det samme konstaterede, at der var vand i. Han hjalp med at skille den ad, gav råd om, hvordan jeg skulle rense den helt i bund - den ligger lige nu i "fortynder" der er det bedste til at tage de urenheder der sidder i kamrene.

Benzin tanken har jeg skruet ud, den ligger nu ude i solen, for at fjerne det vand der er i den - hvis det ikke er nok, skal jeg ha' en ny tank.

Nå, men mine manglende køreevner kombineret med en langsom bil gjorde jo så, at jeg startede i søndagens første heat i den tunge ende af feltet - sidst for at være mere præcis, men hvad der skal jo holde en bil som den sidste - og et eller andet sted er det også i orden. jeg er "rookie" i det her game, og bare det at være kommet så langt synes jeg er tilfredsstillende - når jeg tænker på, hvordan bilen så ud da jeg købte den for 1,5 år siden!!!

Starten gik, og jeg kan bare ikke få den til at tage gassen, så først efter langsiden er tom, kommer der gang i skidtet, og jeg kommer afsted, blot for at udgå med en knækket speederfjeder på 3. omgang.

Andet heat søndag, var en lille smule bedre - jeg startede ikke sidst, men 3. sidst - man skal lære at tænke positivt!!!

Vi kommer afsted, bilen kører fint - Herlufs rensning har givet resultat, så bilen kører fint heatet igennem.

Det kræver meget koncentration, at hele tiden orientere sig omkring hvad der kommer af biler hvor - men det er også skide skægt.

Og selvom det måske er på en billig baggrund - to udgåede biler - så bare det, at jeg kom i mål, gav da en 3. plads i A1 - så......det!!!

Nu går jagten så ind på flere "heste", for dels ligger det ikke lige til mit temperament, at bare finde sig i at ligge bagerst, og dels er der nogle ting der ligger lige for - indsugningsmanifold f.eks - den jeg har er ikke god nok, så jeg har bestilt en ny i England.

Sådan er der nogle ting jeg kan gøre umiddelbart, så må jeg se hvor langt jeg kan komme.