10 maj, 2008

Det er de små fejl...

der gør hele forskellen.

Jeg har været på jagt idag - efter den irriterende fejl der gjorde, at motoren ikke trak igennem ved de høje omdrejninger - det var lige somom den mistede pusten over 3.500 - 4.000 omdrejninger.

Jeg riggede en ny tændspole til, for at se om det kunne gøre en forskel, men inden jeg fik den sat i, kunne jeg da også skille den ad, der sad i bilen, for at se om jeg kunne finde nogen åbenlys fejl ved den.

Som sagt så gjort. Jeg fik den skruet ud, og kom ind til platinerne ,kondensator og hvad der ellers sidder derinde.

Så var det jeg opdagede, at der var en brun streg helt i bunden af fjederen der holden den lille svingarm ind mod akslen - den der åbner og lukker platinerne - alle der har kikket ind i en strømfordeler ved hvad jeg taler om.

men da jeg fik den skilt ad var det helt tydeligt brændt igennem - så den har korsluttet hele tinde - og det slår åbenbart mere igennem jo flere omdrejninger motoren kører, hvad ved jeg. Jeg havde heldigvis en reserve strømfordeler med samme type fjeder (type 45 - i flg. Palle) liggende, så jeg fik byttet rundt på tingene og vupti - det kører. Jævnt og villigt op i omdrejninger - og som side gevinst er min omdrejningstæller faldet til ro og viser nu roligt omdrejningerne - den stod og kørte frem og tilbage - det er klart, den får jo signalet dernede fra.


Mit andet projekt idag var hævning af bilen.

Igen har Thor Flade været bilens redningsmand. Det er altså fedt når man ringer til Thor for at vende et problem med ham - der er altid hjælp at hente. Denne gang har han lavet et par drejede ringe til at lægge over begge fjedre. Han lavede et par beregninger der viste, at ringene skulle være 15mm tykke, for at gi' en hævning af bilen på 25mm - og det holdt stik. Nu har jeg 103 mm frigang, hvor jeg skal ha' 100 - helt perfekt.

Stor tak til Thor!