14 januar, 2012

...men "sound" betyder også noget

Jeg skrev sidst om "Appearance is everything", men lyd er altså også vigtig.

Jeg ved ikke helt hvad det er der gør, at jeg ikke kan lade være med at "pille" ved riskogeren. Måske er det fordi den normalt står ved siden af Ducatien, og det er en sej maskine - også selvom jeg ikke er helt tilfreds med alt det arbejde jeg har lagt i den, uden den helt er hvor den skal være...nå, det er ikke den det skal handle om.

Men det korte af det lange er altså, at jeg ikke kan lade være med at bygge Hondaen lidt om.

Senest har jeg været igang med at gi' den noget mere lyd. Den har jo indtil nu været udstyret med en "4-i-1" udstødning, der ikke kan vække en kat ved fulde omdrejninger - motoren ved fulde omdrejninger, ikke katten - men med motorcyklen fulgde de originale 4 potter, der led af den skavank mange udstødninger lider - rust. Så de fire potter var repareret på en ikke så køn måde, idet der bare var svejset nogle lapper på. Men de var heldigvis kun repareret helt bagude, så jeg har skåret dem ned, så de nu kun er ca. halvt så lange. For at det skulle se ordentligt ud, skar jeg dem først over forholdsvis langt nede - der hvor jeg ville ha´indmaden skulle slutte. Derefter skar jeg en ring mere af de bagerste stykker, som jeg svejsede på det stykke af lydpotten, som skulle bruges - alt det fordi jeg ville ha' 4 ender, hvor man ikke kan se indmaden af potterne.

Efterfølgende har jeg sprøjtet dem sorte, og forrørene, som heller ikke var for pæne har jeg beviklet.

Alt i alt ser det ret cool ud...og lyden...hmmm. Lad mig først sige, at det lyder godt.

Jeg satte prøveplader på og kørte forbi den lokale synshal, hvor jeg heldigvis kender indehaveren godt. Han lavede en hurtig måling som viste, et lydniveau på 96Db - altså ca. 6 Db for meget...hmmm - gad vide om jeg kan forklare mig ud af det, hvis jeg bliver vinket ind til siden.