29 oktober, 2011

Men nu til noget helt andet

Som jeg skrev tidligere på aftenen, så har jeg er motor projekt liggende der venter på jeg får tid til det.

Thor Flade fortalte, da vi mødtes i Haderslev til MG Sport arrangement, at en fælles bekendt var ved at rydde op i garagen, og blandt det der skulle ud, var en lidt specielt lavet BMC A+ 1275 Metro motor - specielt dels fordi ham der har lavet den ikke er hvem som helst, men en rigtig dygtig lokal motorbygger, og dels fordi der er brugt nogle fine stumper i den - stempler, plejlstænger, krumtap m.m.

Nå men Thor og jeg kørte en aften på udflugt, og vi tilbragte nogle fantastiske timer i et værksted, hvor der bare bliver lavet nogle fine ting. Som eksempel kan nævnes, at Poul var igang med at lave en gammel Nimbus - et såkaldt "kakkelovnsrør". Den blev fremtryllet af det bare ingenting - selve "kakkelovnsrøret" var endt som holder til en bænksliber hos en smed nord for Randers.

Men vi fik også kikket A+ motor, og det viste sig jo, at der foruden den tidligere omtalte motor også var nogle gearkasser med forskellige gearinger, en hel ekstra motor, de karburatorer motoren blev rullet ind med da den blev lavet.

Efter lidt handlen frem og tilbage blev vi enige om en pris, og Thor og jeg trillede hjem med en del af stumperne - Poul insisterede på, at gearkasser og ekstra motor skulle vaskes før jeg henter dem - og det har jeg ikke gjort endnu.

Men jeg var da noget spændt på at se tingene an hjemme i værkstedet.

Jeg må sige, at jeg er ikke blevet skuffet - alt lever op til forventningerne - kik selv på billederne. Se f.eks hvordan vippetøjet er bukket en smule for at trykke på de noget forstørrede ventiler, om er meget...meget tæt på maks. størrelse.

Så enhver kan vist se, at motoren ikke helt er standard...glæder mig til den skal startes op.

...og så skal motoren naturligvis ikke være gul, heller ikke højrød som den er originalt, men Maroon, som alle mine specialmotorer - det er selvom det startede som en tilfældighed efterhånden blevet mit "varemærke"