20 april, 2008

Mini og jeg...

Jeg har i lighed med 300 andre være til arrangementet i Gjern - det er altid dejligt vejr i Gjern.

Jeg har en mistanke om, at det simpelthen er en faktum, at Gjern ligger i en godtvejrs lomme, så når det regner i resten af landet, så...

Det sjove er, at når men møder en bil af ældre dato på vej op eller på vej hjem, så ved man at der kører en bil der skal derhen, eller kommer fra der hvor du selv skal/har været!

Sikkert tilfældet med denne fine lille Mini.


Nå, men Gjern kunne ikke helt fjerne fokus fra, at jeg har et projekt i garagen, jeg skal have lavet færdig.

MG-bladet er sendt i trykken, jeg blev færdig kl. to natten til fredag og kl. halv 3 var det overført til trykkeriets server.

Så projektet i garagen har nu 1. prioritet.

Idag har jeg fået motor skilt helt ad igen. Det er nu planen, at jeg skal have den honet og gjort klar til de nye stempler. Når den er honet skal jeg have den tilbage i garagen og lave en prøvesamling, så jeg kan få målt det nye rumfang af cylindrene, for at få beregnet hvormeget jeg kan tillade mig at få slebet af henholdsvis blok og topstykke.

Mit mål er at ramme så tæt på et kompressionsforhold der siger 11:1 - det er her motoren med en 649 knast arbejder bedst.

Jeg kan godt huske Palle på et tidspunkt sleb så meget af sit topstykke, at han lavede hul ned til en oliekanal, det vil jeg selvfølgeligt gerne undgå, så derfor er min første prioritet at slibe af blokken - det er også her man får mest volumen for de tiendedele der bliver slebet af. I flg mine beregninger, ca. 0,33 cc for hver tiendedel.

Stemplerne må gerne stikke op til mellem 1 og 2 tiendedele op over blokken, så jeg håber der er noget at hente der. Jeg har stadig ca. 2mm jeg kan tage af topstykket inden jeg kommer ned til Palles oliekanal.

Men det er en forudsætning, at jeg får de nye stempler monteret i motoren, før jeg kan se endeligt hvor højt op toppen af stemplerne kommer.

Når jeg så har fået målt mine nye rumfang ud, skal blok og topstykke tilbage til min motormand for den endelige slibning.

Inden motoren bliver lagt tilbage i bilen, vil jeg nok lave en komplet samling, og måle kompressionen mens den står på bordet - det er ulig lettere at lave justeringer, inden den bliver skruet i igen.