30 november, 2008

Gearkassen

Når Palle ikke kan komme til Ålborg, så måtte jeg jo hellere køre derop - dog ikke med samme formål som Palle :-)

Jeg har været i Ålborg for at bygge min gearkasse.

Jeg kørte derop lørdag morgen - tidligt - meget tidligt - og holdt i John Hollænders indkørsel på 8.45. Jeg ville være sikker på, at jeg havde tid nok.

Det sidste jeg tænkte på inden jeg faldt i søvn fredag aften var, at jeg skulle huske mit fotografiapparat - hvad glemte jeg? - Mit fotografiapparat, så denne gang må bloggen nøjes med en beskrivelse.

Det er forholdsvis let at skille en gearkasse ad - forholdsvis, fordi man skal kikke sig godt for og få alle de bolte der låser indmaden ud - i den rigtige rækkefølge. og man skal holde godt styr på alle smådelene - nålelejer, små stålkugler, fjedre osv. Her var det fedt, at have Hollænder i baghånden. Jeg gjorde tingene selv, men han stod klar i kulissen med råd og vejledning.

Samlingen af tingene er straks en anden sag - til at finde ud af, men man skal holde tungen lige i munden, og der er ting der absolut ikke er så let. det sværeste er samling af hovedakslen, med små fjederbelastede låsetapper der skal holde tandhjulene på plads - men ved begges hjælp lykkedes det - på vejen hjem fik jeg udtænkt et lille stykke værktøj, der vil gøre der lettere næste gang jeg laver en gearkasse.

Også pudslespillet med de forskellige kugler der sørger for at låse gearakslerne er ikke ligetil at gennemskue hvor skal sidde - indtil man ser logikken i det, og som så meget andet er det pludseligt slet ikke så svært - men det er først når man står med fingrene i suppedasen man lærer det.

Lørdag aften kl kvart over 6 var jeg så langt, at jeg kunne slippe processen og vi tog i byen med en flok MG folk fra Nordjylland - årets julefrokost var henlagt til en hyggelig restaurant i Ålborg - super julemad - og en fadøl eller 4.

Efter en tur omkring kasino i Ålborg sluttede Birgit, John og jeg af med et glas hvidvin i det Hollandske køkken.

Idag søndag fik jeg samlet det sidste - nye pakninger og flydende pakningsmasse - og så det allermest spændende - test af om gearne fungerede.

Alt glider fint og det der sidste sæson var en lidt svar og pivende standard gearkasse, er nu en fuld racer - straight cut - close ratio - gearkasse.

Tak for lån af værksted og tak for bistanden til John Hollænder.