02 april, 2009

Jeg måtte ha' fat i Heikendorf igen

Jeg havde fået en tid på rullefelt i Horsens, hos Kurt Mejer, i tirsdags.

Det er utroligt så meget tid det tager at få det hele pakket sammen, traileren koblet på, få bilen læsset - husket alt det der skal med - benzin, olie løsdele til karburator, løbshjul (bilen har stået parkeret på nogle skodhjul hele vinteren), så selvom jeg først skulle være i Horsens kl. 9.30, og jeg synes jeg kom op i ordentlig tid, var den da lige skarp 9.30, da jeg rullede ind på Mejers forplads.

Jeg fik læsset bilen af, og fik sat løbshjulene på i bag.

Det var faktisk med ret stor spænding jeg kørte bilen ind i stilling, og Kurt fik den spændt fast.

Oprindeligt var det min plan at prøve to forskellige gearkasse olier, den traditionelle, og den nye NANO, men det gik jeg fra igen, da jeg læste, at den skal køres ind. Der går et stykke tid inden den er arbejdet ind i metallet, og virker optimalt - hvad jeg så gør, rent testmæssigt, vender jeg lige tilbage til.

Så snart Kurt gik igang, kunne jeg se, at der var sket noget siden sidste år - den første kørsel, gav et resultat, der var bedre end sidste år.

Men ikke nok med det, da Kurt først kom igang med at stille på benzintryk, tændingsindstilling og dyserne i Weberen, så skete der virkeligt ting og sager.

I løbet af de næste par timer, gik jeg fra en ydelse der var lidt højere end sidste år, til en ydelse der ligger over 20 Hk over sidste års motor, så man kan godt sige, at der er sket et og andet.

Dert var så her jeg måtte have fat i Heikendorf, for han havde lovet mig en vis ydelse.

Jeg ringede til ham, og jeg måtte så fortælle ham, at det ikke stod så godt til med hans arbejde på mit topstykke...lang pause, før jeg måtte fortælle ham, at jeg lå ca. 5-6 Hk over det han havde "flow'et" mit topstykke til! - det var han ret imponeret over, for som han sagde, så måtte vi have ramt lige i øjet med karburatoren.

Så alt i alt, ser det fint ud med bilen/motoren. Jeg har fået sat de nye støddæmpere i og går lidt og kikke det øvrige af bilen lidt an - strammer lidt på diverse skruer og møtrikker - og er begyndt at se frem til sæsonstart, som for mit vedkommende er Padborg Park den 18. april.

Jeg skal bare lige have lagt noget vægt i, for at komme op på 7kg pr. hk.

For lige at komme tilbage til det med olien, så har jeg lavet en spændende aftale med Kurt Mejer og hans skrappe Volvo.

Han sætter bilen i rullefeltet og laver en måling af effekten. Derefter skifter han olien ud med den nye Millers NANO olie, kører et løb, og måler bilen igen - så skulle olien være kørt ind, og man skulle kunne se en forskel - hvis der er en forskel. Millers egne tests viser, at man får 18% af effekttabet i gearkassen igen - og det er nogle rigtigt billige Hk, når man tager i betragtning, hvor dyrt det er at få ekstra effekt ud at en motor - og alt tæller.

Men den test skal jeg nok vende tilbage til.

En lille krølle tilsidst - der er nogle der, når de spørger til Millers Mtorsport Oils, om de nu er sertificeret af VW f. eks - eller andre store bilfabrikanter - her er det klare svar - NEJ - det er olien ikke...det ville være direkte dumt - det er race det her - hvis olien skulle sertificeres til at køre på landevejen, så skulle den laves efter en lavere fællesnævner - så skulle den laves, så den opfylder krav om at være brændstofbesparende, miljøvenlig og andre krav der ville være direkte tåbelige for en racereolie at opfylde - så altså NEJ, den er lavet til race.