26 september, 2011

Masterplan - del 2....med forhindringer

I weekenden kom jeg igang med 2. del af min masterplan om at få lagt mine to garager sammen, så jeg får noget mere plads der. Del 1 af planen var jo at få lagt vores have terasse om med nye fliser. Det er forlængst overstået. Selvom man kan ikke just sige, at vi har slidt særligt meget på den her i sommer...med det vejr. Men 2. del er så at de gamle fliser fra terassen, skal lægges ved gavlen af vores hus, så vi får en indkørsel mere. Der skal bygges et cykel/have/potteplante m.m. skur i forbindelse med denne indkørsel. På den måde får jeg frigjort en del af min nuværende garage, men mere om det, når jeg kommer til del 3 af masterplanen.

Tilbage til weekenden.
Jeg havde lejer en minigraver til at grave de øverste 15cm af græsplænen, hvor indkørslen skal være...ret sjovt apparat - den største udfordring var at undgå overlæs på traileren. Jeg tror jeg har været 15 gange på lodsepladsen med jord.



Menns jeg sådan sad i mine egne tanker og gravede, sprang enden af en rod op ad jorden, og jeg hoppede ned fra graveren, og trak i roden. Op af jorden trillede denne lille runde, tunge ting frem fra jorden...jeg samlede den op, men fortrød med det samme at jeg havde rørt den...den var forbavsende tung.

Jeg lagde den forsigtigt ned igen, mens jeg forsøgte at se mig frem til hvad det kunne være.

Der har ligget et gammelt hus på vores grund, før vi byggede, et hus der lå siden 1700 og et eller andet, og det er ikke til at vide hvad de har haft liggende i kælderen. Genboen har i hans krybekælder fundet både tændsatser og løsdele til fremstilling af brandbomber. Altsammen fra 2. verdenskrig, så summa sumarum, jeg skulle altså ikke have noget at gøre med den, så jeg ringede til politiet.

Efter kort tid ankom en motorcykelbetjent, men efter at have kikket nærmere på dimsen, turde han heller ikke røre ved den, men han sendte billeder til bomberydderne i Skive.

Efter en længere konferrence, hvor Skivefolkene forhørte sig ved diverse sprængstofeksperter, kom de frem til at den ikke var sprængfarlig.

Nå, men betjenten og jeg samlede den op, og rensede jorden af den - lidt forsigtigt. Vi fandt ikke umiddelbart ud af hvad det var, men senere, da jeg fik kikket nærmere på den, kunne jeg regne ud hvad det er.

Det er simpelthen et lod af den type der hang i midten af en gammel lysekrone, sådan en der gør, at man kan hæve lysekronen op og ned...let at se når den er renset for jord, men lige da den lå der........