24 februar, 2014

En weekendopdatering

Jeg starter lidt tidligt…kl 2.45 søndag morgen for at være mere præcis. I weekenden startede motorcykel sæsonnen nemlig med transmission af SuperBike fra Phillip Island - og ja, hvis man vil se det første gang og ikke nøjes med genudsendelser så skal man altså starte tidligt.

Jeg tror ikke der er noget motorsport der er mere intenst end at se de hurtige drenge på motorcykel, der ustanseligt skifter positioner - og sæsonnen kom godt igang med masser af dueller.
Helt inspireret stod jeg op nogle timer senere og skulle simpelthen lave et eller andet med raceren, og meget praktisk havde jeg planlagt og fået mulighed for at køre lidt mere end bare en opstart. Min plan var, at jeg ville se hvordan tændrørene ville se ud, med det nye blandingsforhold mine nye dyser giver.

Nu lyder det at starte en motorcykel op jo ikke som noget særligt - man trykker da bare på startknappen, og så kør lortet…øhh, nej, så let går det ikke.
En racer er konstrueret lidt anderledes end en almindelig gadecykel - ihvertfald når der er tale om en klassisk racer. Den har hverken dynamo, generator, kickstart eller andet nymodens - tændingsstrømmen kommer fra et opladet batteri, og starten foregår på ruller, som dem jeg har lavet her, med en stor fed el-motor på.
Så inden du kan starte, bliver olien tjekket og åbnet for - det skal man f….. huske, benzin åbnet i begge sider, begge karburatorer tippet, så de lige løber over - så baghjulet op i rullerne, tryk på fodpedalen, i gear - 2. eller 3. og så en ganske lille smule gas - hvis den får for meget, drukner den, men så starter den også med et drøn der sikrer, at mine naboer ikke sover længere.

Efter ca. 20 minutters kørsel så mine tændrør ude som på sidste billede…det er ok.