03 september, 2007

Sommeren er altså mere til at køre end lave bil

Det er ikke sådan, at jeg er gået helt istå, men det er nu sådan, at sommeren (den smule der er) skal bruges til at køre mere end at lave bil. Men jeg er da startet på motoren, og jeg bruger en del tid på at opsnuse nogle gode racerdele...og af og til får jeg altså også købt lidt mange sammenhængende dele. Jeg har f. eks lige købt en Midget i England - en lille raket med en motor bygget af en racergut i midt england, men mere om den bil, når jeg kommer hjem med den på færgen den 28. september.


















Vi var på ring Djursland i weekenden. Et arrangement arrangeret af Søren V8 fra MG klubben og Klaus fra Healey klubben. Det var Metroen der måtte lægge dæk til og det gjorde den faktisk helt fint. Jeg lægge nogle billeder på siden, hvis jeg kan skaffe nogen, der var mange der tog billeder, men jeg ved ikke rigtigt hvem de var!!! men det kommer nok.

Så har jeg lige været til syn med A'eren - frivilligt!!!

Når man henter en bil i udlandet, får den tit "første registrerings" dato den 31. 12. , hvilket så betyder, at med mindre man lavet et frivilligt syn, vil blive indkaldt til syn omkring den dato, og hvor fedt er det lige at skulle hente bilen ud fra vinterhi for at køre til syn? Tidligere kunne man godt få udsættelse til først på foråret, men det vil de ikke længere gi', så det er en stor fordel at flytte datoen til om sommeren.

Blot for en ordens skyld får du lige reglerne for 8 års syn, hvis du ikke helt er med på udregningen. Min A'er er fra 1959 - hvilket vil sige, at den blev 40 år i 1999. Bilen skal så synes hvert 8 år efter 1999, altså 2007, 2015, 2023 osv. Så selvom jeg fik den synet i 2004, da jeg indregistrerede bilen første gang i Danmark, skulle den alligevel synes i år. Indviklet,? - Nej, ikke særligt.

Nå, men jeg var altså til syn idag, og der var selvfølgeligt ikke noget at komme efter - sværtimod var synsmanden synligt imponeret af bilens bremser. På tre forsøg lykkedes det ikke at få bagbremser til at vise nogen forskel på bremseeffekten højre/venstre og foran viste samme en forskel på max 4%. Det er også flot, så her kommer opskriften.

Mange siger, at tromlebremser er noget skidt, og at de ikke er til at få til at bremse ens, men jeg fik for tre år siden (ja, det er tre år siden jeg sidst har rørt ved bremserne) en gut på et værksted til at dreje mine tromler af. De endte selvfølgeligt med 4 forskellige diametre, men samme fyr lavede så nye belægninger på bremsebakkerne, som blev drejet af, så de passede i én bestemt tromle - det eneste jeg skulle var at holde styr på hvilke bakker der shørte til hvilke tromler, og resultatet var/er fremragende.


















...og ja, min A'er så sådan ud dengang!!!

...bedst som jeg sidder og skriver, dukker der en mail op fra Hans Hertel - han har lige sendt nogle billeder fra Ring Djursland - bl. a. det her med Metroen i super fin stil - kontrastyrende og i fuld kontrol...det ser da godt ud :-)