24 juni, 2008

Ring Djursland

Nu er det vist på tide, at jeg får lagt noget ud om weekendens race.

Fredag eftermiddag satte mit faste Pit-crew (min datter Mie) og jeg kursen mod Djursland - den nye trailer var pakket og fungerer perfect.

Vel deroppe fik vi hurtigt fundet os en lille plet på græsset til vores gear. Som jeg gjorde i Padborg, satte jeg mig med det samme i bilen og kørte til teknisk kontrol. Der var laaaang kø, men en frisk HMS fyr tog handsken op, og lavede kontrollen ned gennem køen udenfor det telt kontrollen ellers foregik - weekendens øvrige klasser SSC f. eks. tog rigtig lang tid i teltet, men på den her måde var kontrollen hurtigt overstået - og igen gik bilen glat igennem - herligt.

Fredag aften stod den på grillmad sammen med Team Midget Racing og Alfa gutterne Frank og Jacob - en rigtig hyggelig aften.

1. tidtagning lørdag var det hæderligt vejr, men nogle tunge skyer hang ind over banen, så jeg var godt klar over, at det var bare med at komme ind og gi' den gas med det samme inden banen blev våd.

Så snart vi kom ind lagde jeg fra land det bedste bilen kunne - først en omgang for lige at finde ind i banens rytme. Det er den bane jeg har kørt allermest på, så jeg kender den ret godt, og ved nogenlunde hvordan den skal køres.

Jeg prøvede allerede på 2. omgang at sætte en tid, og godt det samme, for lige da jeg kørte over målstregen lød der et højt smeld fra bilen og al trækkraft forsvandt. Det lød så højt, at flere på tribunen kunne høre det, og efterfølgende kom for at høre hvad der var sket. Men der var ikke andet at gøre end at køre ind til siden og vente på at 1. tidtagning og regnen var slut.

Det viste sig at være en lille tværaksel i differentialet der var brækket - heldigvis havde jeg et reserve difff. med - dog uden spær, så det var bare med at komme igang med at skifte det.

Differentialet blev skiftet, og bilen var klar til 2. tidtagning, hvor banen var noget våd og tiderne derfor lidt langsommere.

Palles tider kan jeg ikke præstere - han er omkring 6 sek. huurtigere pr. omgang, så der er stadig plads til forbedringer, men det jeg allerede har lavet siden Padborg, har hjulpet - bilen kører godt, og de tider jeg satte i tidtagningen var da gode nok til, at jeg skulle starte med 9 biler bag mig i 1. heat og 4 i 2. heat. Den dårligere tid i 2. tidtagning tillader jeg mig at undskylde med, at min udgangsfart af svingene er meget dårligere uden spærring i differentialet - det inderste hjul spinner lystigt når vægten smides ud på de yderste hjul.

Søndag morgen kunne jeg høre to ting - dels regnen på taget af bilen - jeg sover inde bag i varevognen - og dels Palles jublen over regnvejr. Min uvidenhed gjorde, at jeg ikke var helt enig med ham - jeg syntes det var lidt træls - jeg skulle senere skifte mening.

Vi rullede ned til pitten - mit pitcrew og jeg - Mie siddende bag på bilen med en paraply ind over mig, så jeg ikke blev gennemblødt inden start.

Det stilnede dog lidt af inden vi rullede ud på banen til en opvarmningsrunde, men banen var meget våd.

Vi blev linet op og lyset blev slukket.

Jeg fik ikke den allerbedste start, men jeg holdt den lille TVR bag mig rundt i første sving, og det var det vigtigste, da han var min direkte konkurrent i division A1, som vi kører i.

Efterhånden som omgangene gik, og jeg oplevede, at jeg kunne holde trit med hurtigere biler, gik det op for mig, hvorfor Palle var så glad for regnvejr - Midget'en er en fed bil at køre i under de betingelser - jeg kunne mærke lige nøjagtigt hvornår den begyndte at drifte i svingene, og en lille korrektion på rattet fangede den igen.

Det var den fedeste oplevelse af alle, og jeg er ret vild med bilens egenskaber. Nu skal den bare ha' lidt flere kræfter.

1. heat endte med en 2. plads - enten kørte de øvrige A1'ere af banen eller de var bagved - undtagen Palle, der tog en overlegen sejr - han kører godt og hurtigt - Palle.

2. heat var banen tørret lidt mere op, og det kneb med at holde TVR'en. Jeg var ellers kommet igennem 1. sving foran ham, men han smuttede indenom i trafikken, og jeg endte derfor på en 3. plads, men nok til en samlet 2. plads i vores division.

Alt i alt en fin weekend og jeg vil gerne takke dem der kikkede forbi i løbet af weekenden - der er hyggeligt, at I kommer ud og får en snak.

Billederne er taget af Mie