20 april, 2009

Den første høst faldt tidligt i år


Foto: Kurt Christensen, MSS

Nu havde jeg faktisk gået og haft god tid her i vinter. Jeg synes selv, jeg har haft det hele planlagt og fået tingene gjort i god tid.

Måske skyldes det, at jeg kom tidligt igang med at lave mit nye topstykke - jeg tog det jo af lige umiddelbart efter sidste løb, og kørte det til København, så Poul Heikendorf kunne komme igang.

Jeg har ad flere gange taget tilløb til at få bestilt det spærredifferentiale jeg manglede i sidste halvdel af sidste års løb.

Den ene dag tager den anden, og så kom jeg alligevel tæt på første løbsdag, som jeg for længe siden havde besluttet skulle være den nye Classics Cup på Padborg Park.

Jeg kunne nu pludseligt konstatere, at det begyndte at haste med mit diff. hvis jeg skulle have glæde af det fra første løb. Her trådte den ene af mine sponsorer - MG Center - så i karakter, så på rekord tid fik han købt og hentet det ypperste spærrediff. hjem til mig - og det siger jeg rigtig mange tak for - det er en stor hjælp at have sådan en sponsor i ryggen.

Nå, men ét er at have klumpen i hånden, noget andet er at få det passet ind i differentialehuset - det er ikke helt ligegyldigt hvordan "kron og spidshjulet" står i forhold til hinanden - de skal lines ret præcist op. Jeg ringede naturligvis til "oraklet" i Ålborg - John Hollænder, men til min overraskelse påstod han hårdnakket, at det havde han ikke forstand på. Tilgængæld havde han lige telefonnummeret på den helt rigtige til det job - Norman Pedersen i Kaas. Så afsted til Kaas, efter jeg naturligvis havde talt med ham i telefonen. Selvom han havde travlt med en Golf racergearkasse, gik han med til at lave mit differentiale i torsdags - to dage før Padborg. Jeg var lidt træt af at skulle køre til Kaas - frem og tilbage med en dags mellemrum, men hvad gør man ikke for at få raceren ud på banen.

Det viste sig, at Norman Pedersen skulle til fødselsdag hos noget familie i Nr. Åby på fyn i fredags, så istedet for 440 km bag et rat fredag aften, så fik jeg diff'et leveret ved døren - hvor heldig kan man være.

Fredag aften fik jeg bilen skruet sammen - diverse værktøj og stumper pakket sammen og læsset i traileren - og inden midnat stod vogntoget udenfor døren - klar til en tidlig start - kl. 6 - lørdag morgen.

Classic Cup er et spritnyt tiltag fra Motor Sport Sønderjylland. Det er en serie på 6 afdelinger fordelt ud over sæsonnen for biler fra før '71 - og alle biler skal overholde et vægt/effekt forhold på 7kg pr. Hk - forholdsvis tæt på Midgetten - jeg havde lagt 23 kg ballast i bilen. Hver afdeling bliver afviklet på samme dag, med fri træning mellem 8 og 9.45 - dernæst følger én tidtagning og tre heat.

Det er åbenbart ikke så let at finde ud af at ramme de 7kg pr. hk, for der blev udtaget flere til test på det mobile rullefelt efterfulgt af en kontrolvejning, og passede forholdet ikke, blev bilen pillet ud af resultatlisten for det netop kørte heat.
Foto: Karsten Pedersen - Hedensted

Jeg tror nok dagens rekord blev sat af en gut der stillede op med en 177hk Volvo 142, med en vægt på lidt under 900kg - han manglede sådan set en ballast på på små 400kg - men det skal siges, at han kørte også stærkt.

I løbet af en dag, hvor der bliver så meget køre tid, har man faktisk lidt travlt, med at klargøre bilen fra løb til løb - men dog ikke mere travlt end der er tid til at snakke med alle dem jeg kendte - ikke mindst fra MG klubben - det er faktisk rigtigt hyggeligt at hilse på så mange, de er med til at gøre det til en fin dag.

Foto: Karsten Pedersen - Hedensted

På banen opførte bilen sig nogenlunde. Den nye gearkasse fungerer perfekt - den hyler og larmer, men den kører super. Det nye spærredifferentiale kører perfekt - det gir en helt anden udgangsfart i svingene - man kan mærke, at bilen bare trækker hele vejen igennem. Motoren kører i det store hele fint - men den bliver lidt varm, og den skyder noget vand ud. Faktisk var trykket i køleren så stort, at køleren bulede lidt ud på toppen, og de lodninger, der holder ventilatorskærmen på plads er sprunget - se billederne herunder. Olietrykket var også en smule lavt - ikke faretruende, men nok til, at jeg holdt øje med det hele tiden - jeg tror og håber på, at det har noget at gøre med den højere temperatur.


Jeg har her idag bestilt en ny ventil til olietryksventilen - og istedet for den sædvanlige lidt aflange ventil, har jeg bestilt en kugle. Det skulle gi' en bedre lukning - det får vi at se.

Men mine olie/vand problemer fik mig til at skåne motoren en smule, der er ingen grund til at ødelægge noget her først i sæsonnen - Jørn Rasmussen var alligevel så suveren, at jeg ikke kunne følge ham, og hvis jeg skulle holde min 2. plads, krævede det jeg fuldførte - hvad jeg altså også gjorde - derfor overskriften - det blev til tre 2. pladser - og hver gang mødte jeg Jørn - et trin højere oppe på skamlen. Det er altså en hurtig bil han har.

Jeg har forresten idag lavet en aftale om at få bygget køleren om, med et nyt og meget bedre køleelement.

Der er altid noget der kan laves bedre på en racer - derfor er jeg også glad for at min anden sponsor - Vinding Gruppen - netop er faldet på plads, så jeg ser frem til en ny sæson med spænding.

Tre 2. pladser - selvom den ene ser lidt anderledes ud, er det en 2. plads - afviklingen blev lavet om, så vi kun kørte én tidtagning, men tilgengæld 3 heat - det betød imidlertid, at der ikke var præmier nok.

Tak for billederne - Karsten!