07 august, 2009

1:14,308

Var min bedste tid på bumlebanen i København - 1/10 fra Palles bedste tid sidste år.

Hvad kan jeg så bruge det til? - ja, ihvertfald til at konstatere, at det går væsentligt stærkere nu i forhold til sidst i Fælledparken.

Vejret sidste weekend var perfekt til race og der var masser af tilskuere - og det ER CHGP's største aktiv, og grunden til at kørerne kommer. Arrangementet bærer stadig meget sydeligt præg af, at der skal laves overskud på deltagerne. Man overholder ikke minimumskravene for afholdelse af et DASU mesterskab, og det er stadig min opfattelse, at løbet burde holdes som et opvisningsløb, og ikke tælle til DM.

Der er ikke plads nok, vi har ikke strøm (med mindre man er villig til at betale 300,- ekstra) vi får ikke de billetter vi skal have, og for at vise lidt om, hvor langt man er gået i år, og jeg ved godt det er en meget lille ting. Vi har tidligere fået den årlige plakat - den skulle købes i år - 100,- kr. Som jeg skrev, så ER det en lille ting, men det er d.... også småligt af arrangørerne.

Slut med det sure, for det var en fin weekend sammen med feltet af gamle biler, og den lille grønne kørte fremragende.

Første tidtagning lørdag formiddag, og der er altid lidt spænding på - jeg kunne med det samme mærke, at min nye krængningsstabilisator gør en verden til forskel - bilen er langt hurtigere i indstyringen og fuldførelsen af svingene.

Det er rigtigt godt.

Tidtagningen gik fint, jeg fandt noget fri plads, og fik kørt hæderlige tider - hurtigere end en MGB, en Volvo og et par stykker mere. Alt i alt skulle jeg starte med 7 biler bag mig. Når man tager i betragtning, at den meget lange lige bane absolut ikke er bilens kop the, så var jeg meget tilfreds.

At jeg så igen måtte skifte forhjulsleje er så en anden sag - de standard lejer er altså ikke solide nok - ihvertfald ikke til den bane. Jeg havde heldigvis et ekstra med, så efter en halv time, var bilen klar igen.

I første heat fik jeg en fin start og havde go' fart hele vejen igennem - det lykkedes endog at holde den ellers hurtigere MGB bag mig hele heatet, så fedt race.

Vel ude fra banen igen, kunne jeg konstatere, at mit højre forreste hjulleje igen var med alt for meget slør, så gode råd var dyre. Det var nemlig sådan, at iogmed den lille lynhurtige Ginetta ikke havde fuldført, så lå jeg på en 1. plads for de små biler, så det var vigtigt, at køre 2. heat.

Søndag morgen gik jeg stadig lidt rundt om bilen og vidste ikke hvad jeg skulle. Foreløbigt kørte jeg ud til tidtagningen, bare for at sætte en tid - 1 fri omgang, og så ud igen - en ikke særlig imponerende tid - næstsidste startplads.

Jeg sad og rykkede i mit forhjul, og spekulerede på, om det mon ville holde til 10 omgange lige over middag, da én som stod bag mig spurgte om jeg manglede et leje, for så havde han da et liggende ovre i bilen!!!!!! Der stod Jens Peter Mortensen, også kaldet Busser, indehaver af MG Parts og Service, og med det samme tilbød han at hente nye lejer, og af en lidt mere solid type.

En time senere, stod bilen klar med et nyt leje - jeg købte naturligvis til begge sider, men der var kun tid til at skifte det dårlige.

2. heat nu skulle der køres stærkt, og det blev der. Jeg startede lige bag ved den MGB jeg kørte fra i 1. heat. Han havde fået lidt mere fart i bilen, eller han var blevet modigere, for selvom jeg bed mig fast i hans bagkofanger - uden jeg derfor vil sammenlignes med en ko :-) så kunne jeg ikke komme forbi. Op af den meget lange langside trak han 100 m fra hver gang, men i sving 1 hentede jeg ham igen ved at bremse meget senere end han gjorde, men jeg kunne ikke komme forbi. To gange op af langsiden prøvede jeg at køre fulde omdrejninger, men det hjalp ikke jeg kom ikke forbi.

Halvvejs gennem heatet slækkede jeg lidt af for at få bilen hel hjem.

To finish first, first you have to finish
Det galdt også CHGP denne gang, så jeg løb altså med 1. pladsen i 65 klassen, division A1.

HMS holdt ikke præmieoverrækkelse i København, men pokalen dukker vel op engang.

Men det vigtigste jeg har med fra CHGP er farten, og den måde bilen opfører sig på.

Tilsidst vil jeg gerne takke alle de der møder op som tilskuere til arrangementet - det er fedt med alle de kendte og ukendte der kommer forbi og snakker - en lille sjov episode. Der kom et par herrer lidt op i årene forbi - de stoppede op og vi snakkede lidt biler og motorcykler. Den ene af de to, Bjarne Lou, mener jeg han hedder, en fyr lidt over de 70 år bor nu i Sverige, viste mig nogle billeder af hans sidevogns motorcykel - han har kørt sidevogn i en menneskealder, og kører stadig historisk sidevogn, og som han fortalte, så kan hans motorcykel, en ældre BMW, stadig runde de 250. Det kneb lidt med at skaffe kvalifiserede "sandsæk", men nu skulle han køre i Sverige snart, og der havde han fået tilsagn fra en 19 årrig knægt, der ganske vist ikke har prøvet det før, men det går nok - som han sagde.

Når man er så frisk vel på den anden side af 70, så er det ikke helt skidt!

...og endeligt, hvis en eller anden skulle ligge inde med billeder af den lille grønne derovre fra, så er jeg interesseret - jeg har ikke så mange - men tak til dem der allerede har sendt.