24 juni, 2009

Opskruet

Der var skruet helt op for hyggen og det gode vejr i weekenden på Ring Drsland.

Det var med nogen spænding jeg pakkede bilen torsdag aften for at køre til RD fredag eftermiddag. En helt nylavet motor, hvor jeg kun havde "padlet" lidt rundt i omegnen af Vejle på prøveplader, med motoren fyldt op med Running In olie.

Som altid bliver man budt velkommen på en fin måde i Pederstup - denne gang endda med spørgsmålet om, jeg ikke havde lyst til at slå mig ned inde på fliserne inden for hegnet - meget fint og i koloni med de øvrige 65 kørere. Gensyn med Palle, Jacob og Frank, der allerede havde etableret en af de bedre restauranter nord for Kongeåen - Jacobs restaurant - smadderhyggeligt.

Teknisk kontrol blev overstået uden problemer - de lagde lidt vægt på den personlige udrustning denne gang - fint for mig - alt mit er fra sidste år, så der er stadig noget tid at løbe på.

Tidtagning lørdag, så skulle motoren stå sin prøve. De første par omgange bruger jeg til at få noget varme i motor og dæk. Men efterhånden går det bedre og bedre. Jeg ender med at køre "flat out" og motoren får alle de omdrejninger den skal ha' - og den holder.

Jeg får kørt flere og flere omgange, og jeg begynder at tro på, at motoren er på rette spor. Især da jeg kommer ud fra tidtagningen, får motoren kølet ned og får tjekket vand og olie - der er ikke brugt en dråbe af nogen af delene.

Også anden tidtagning - inten vædske er brugt.

Rent tidsmæssigt er jeg stadig efter Palle, men bare kommet noget tættere på. Ned af langsiden trækker han stadig lidt fra. Der er ingen tvivl om, at Palle er en mere rutineret chauffør end mig, men jeg ved også, at jeg ikke er færdig med at skrue på de knapper jeg kan skrue på, for at få bilen til at gå stærkere - især i svingene.

Første heat søndag - i fremragende vejr - og jeg laver nok den værste start man kan tænke sig. Jeg midster omdrejningerne, og bruger de første 50-100 m med at få noget gang i maskinen. Det betyder imidlertidd, at jeg kommer tilat ligge bag en Volvo 544, som jeg har en fin dyst med - at han så vælger at kapitulere ved at lægge bilen om på hovedet, var måske lidt overdrevet - nå, jeg har snakket med Finn, som køreren hedder, idag og han er allerede igang med at gøre bilen klar til at køre i København - nordjyder er ikke sådan at slå ned.

Men efterhånden som heatet skrider frem, får jeg pludseligt øje på Palles bil, og da han øjensynligt har problemer, når jeg at køre forbi og komme ind på en 2. plads - det er da meget godt!

...og da 2. heat ender med en 3. plads, gir det en samlet 3. plads - og vigtigere motoren holdt - og ikke bare holdt presenningen under bilen var knastør, da jeg kørte raceren op i traileren - ikke én dråbe havde den tabt hele weekenden.

Eneste problem hele weekenden var et ødelagt forhjulsleje - men Palle fra det gæve team Midget Racing, har altså bare reservedelene iorden, så jeg lånte et sæt lejer af ham. Det var så så heldigt, at Christian Greve, min sponsor - MG Center - var på besøg søndag, og han havde et par sæt med til mig - et til Palle og et til reservedelskassen.


I det gode sommervejr idag, havde jeg lige tid til at snuppe en tur i MGA'en - verdens fedeste bil - jeg har længe haft lyst til at tage et billede af den i en helt speciel baggård, som jeg tilfældigvis så en dag for noget tid.

19 juni, 2009

Så er bilen pakket

...og snart går det nordpå til Ring Djursland.

Hvis I har tænkt jer at køre til klassisk race i weekenden, så kik endeligt forbi.

Det bliver forhåbentlig en dejlig weekend med masser af go' race. Jeg krydser fingre for, at min motor arter sig.

Vi ses.

15 juni, 2009

Test dag

I weekenden kørte jeg en tur til Løgumkloster. De har i flere år holdt et Englændertræf midt i byen - og jeg må sige, at det er et godt arrangement - det vrimlede med engelske biler i alle afskygninger - omkring 150 af slagsen.

Men jeg kørte tidligt hjem, jeg skulle hjem og starte motor op! - det var vigtigt. Godt nok havde jeg lige akkurat haft tænding på aftenen i forvejen, men klokken var lidt i tolv om aftenen, så for nabofredens skyls, lod jeg være med at starte den helt op.

Men lørdag eftermiddag, startede motoren - i første hug.

Hver motor sin lyd - hvergang jeg bygger motoren om, så lyder den lidt anderledes, men sådan skal det måska være, eller jeg er måske ekstra på vagt overfor anderledes lyde, nu på 3. motor indenfor stort set 8 måneder.

Idag har jeg så haft prøveplader på bilen, så jeg har kunnet køre den i noget tid på Millers Running-in Oil.

Jeg er ikke sikker, men det virker umiddelbart som om den ikke er helt så stærk som den seneste motor, men igen, det er måske en fornemmelse - vi får se. Det er lidt ærgerligt, hvis det er tilfældet.

11 juni, 2009

Nu står vi lige...

Jeg har lige læst Palles Midget blog, og han har netop fået lagt motor i igen, efter at have skiftet gearkasse.

Jeg har lige fået lagt motor i igen efter mit haveri også på Padborg Park. Det ser godt nok ikke sådan ud på billederne, men de er fra igår eftermiddag og jeg troede ikke jeg ville komme så langt. Jeg blev færdig med at samle motoren og så stod den der jo - så kunne jeg lige så godt få den lagt i, så i går aftes - lidt sent, lå den tilbage i det tomme hul i bilen - iøvrigt mens jeg gik og talte i telefon mens jeg forberedte jobbet - med en der netop har købt en Midget i Tyskland, der skal bruges til race. Ham ser vi sikkert til foråret.

Det bliver spændende, også fordi det bliver en Midget mk ll, den med halvelipse fjedre, og en anden homologering.

Nå, men som man måske kan se, blev enden på mine motorspekulationer, at jeg har lavet den gamle blok igen. Jeg fik sat en forring i, og har boret cylinderne op til 040 overstørrelse - den største vi må lave, så det her er sidste chance på den blok.

Jeg har været hysterisk med rengøring denne gang - men sådan er det vel, når men kan blive ved men at finde metalspåner indeni - jeg er ret sikker på, at jeg har fået det hele renset ud - incl. sat en ny oliekøler i bilen.

Jeg har også sat en ny oliepumpe i, og den er blevet primet, så den giver olietryk med det samme - olien jeg starter op med en Millers Running In olie, der er lavet så den sørger for at stempelringe bliver slebet rigtigt sammen med de nye cylindervægge.

Olien får jeg jo fra min sponsor i Ålborg, MG Center det er en kæmpe hjælp at have dem i baghånden.

02 juni, 2009

Ja - ja, Palle, jeg skal nok skrive noget

Jeg må indrømme, at jo længere tid der går, jo mindre motivation - det trækker ud og det trækker ud med at få min motor gjort færdig ved min motormand. Der er sat en ny forring i, de nye stempler er leveret op til ham, så det der mangler er, at propperne bliver boret op til +040 (største størrelse vi må køre med) og at krumtappen bliver slebet. Men jeg har endnu ikke fået at vide, hvornår han kan ha' det færdigt til mig.

Jeg kørte en tur til Silkeborg igår. Jeg havde købt den eneste brugbare 1098 motor Kurt Søgaards far havde tilbage. Jeg havde håbet den var i en sådan stand, at jeg bare kunne samle en motor ud af den - så jeg i det mindste kunne komme ud at køre, men nej, den er ikke god nok - den skal også bores op - det gode er, at den er i standard størrelse, så der er masser at tage af.

Men det korte af det lange er, at jeg ikke har en bil i køreklar stand til Padborg i weekenden - jeg regner stærkt med den er klar til Djursland.

I weekenden havde vi årets første klubmesterskabs løb i MG klubben. Det blev kørt i egnen omkring Skive.

Et super løb kørt i strålende vejr - solstrålende!!!

Der var tilmeldt 70 biler - et flot syn, da vi var lignet op på posthustorvet midt i skive.