29 februar, 2012

Mere værktøj


Nu er jeg ved aat være klar til at skære mere seriøst i forenden af A'ren. De nederste 15 - 20 cm skal skiftes, så jeg har valgt at lave alt den afstivning der skal laves nu.

Jeg har dels lavet et kryds, med en centerfixering, så det ikke er muligt for karossen at vride sig.

Og jeg har lavet en afstivning lodret ned på rammen, som skal holde øverste højre side af karossen oppe og på plads, når jeg skærer i bunden - læs mere de kommende dage, når jeg tager hul på skæreriet, så giver det måske mere fornuft.

Som jeg skrev tidligere, så var der mere værktøj på vej.

Jeg fik idag min strækker og krymper - jeg glemte helt i min begejstring at tage et billede af selve værktøjet, men det kommer en anden dag.

Istedet vil jeg vise lidt om hvad de kan, så tror jeg det er åbenlyst hvorfor jeg har ønsket mig dem lige så længe som det engelske hjul-


En lille demo.

Jeg starter med en flad plade sort jern 0,9 mm. Den skærer jeg på det mål jeg nu skal bruge


Stykket falser jeg og markerer hvor buen skal begynde og hvor den skal ende


I dette tilfælde er det strækkeren jeg bruger til at tvinge en bue ud.


E voila...så har jeg den inderste del af "tsgrenden" under motorhjelmen.


Det er simpelthen et par geniale stykekr værktøj - de to stumper her er bare et par test jeg lavede for at se hvordan værktøjerne arbejder.

Nu mangler jeg bare lige det allersidste stykke værktøj...det dukker snart op.

26 februar, 2012

To dage i garagen = weekend med go' tid

Dejlig og afstressende.

Så kort kan min weekend vist betegnes. Begge dage, lørdag og søndag, med flere timer i selskab med hvad jeg vist nok ind imellem er kommet til at kalde - rustbunken.

Undskyld MG, det skal ikke gentage sig, for inderst inde synes jeg den fortjener en ny chance.

I mit univers kan man ikke være bekendt at lade en MGA gå så meget til det er den alt for smuk til.

Nå men inden jeg kommer for godt igang, så skete der da også noget idag.

Jeg fik monteret det første panel...Yes - 40 - 50 dage mere som idag, og så vil man helt sikkert kunne se fremskridt :)

Så fik jeg krattet lidt i det "L" stykke som hviler på rammen ved døråbningerne, og det viste sig selvfølgeligt at være en smule tvivlsomt, så det bliver også lige skiftet - dels er det meget let at lave, men så bliver karossen noget stivere...og der skal da ikke være huller i min bil.

Det er iøvrigt tankevækkende, som rust angriber. yderpanelet som jeg skar af igår var papirtyndt i bunden, mens der hvor jeg skar, oppe foroven, var det stortset ikke angrebet - jo overfladerust, men slet ikke noget der betød noget - det var skide hårdt at skære i, og slugte en stor del af min skæreskive.

Hvis man også kikker på billedet med det nye panel, så ligner det lort inde i hjulkassen, men det er kun overflade - det er fuldstændigt friskt under det yderste lag støvrust.


25 februar, 2012

Køb et og få to...næsten

Det har været en dejlig dag i værkstedet.

Projekt A'er har lagt rust til vinkelsliberen det meste af dagen. Jeg har fået blotlagt næsten hele den højre side indtil skinnen karossen hviler på rammen med, og så har jeg fået et panel gjort næsten klar til at svejse i.

Et af dagens små delprojekter var også at få fremstillet et afslutningspanel til venstre side. Da jeg sad og bestilte ting og sager, gik der lidt nærrigfrans i den, og jeg tænkte, sådan et fuldstændigt flat panel, det kan jeg da selv lave - og som sagt så gjort.

Største udfordring var at få lavet de runde udfalsninger i de to store huller midt på panelet, men en storm P opstilling med en 17'ner top, der blev banket igennem, gjorde jobbet.



24 februar, 2012

...den første test

...og så fik jeg lige den første test af den omtalte Nano olie ind af døren...eller rettere i mailboxen.

Tallene taler for sig selv!

I de kredse siger man som tommelfingeregel, at hver hest mere på bagakslen koster 30 - 40.000 kr, så i dette tilfælde slipper Porche teamet for en regning på mindst 150.000.

Jeg regner med at komme til at sælge meget af den olie.

Nyheder på stribe

Først og fremmest har jeg været på sponsor tur til MG Center i Ålborg. Christian har skaffet en stribe forskellige finurligheder til opgradering og almindelig service på Midgetten, så nu mangler jeg bare at få min nye racerkoblingsplade fra Westspeed før jeg kaster mig over klargøring og servicering af den. Motoren skal en tur ud på bordet til et tjek, men jeg forventer ikke at skulle lave det helt store der.

Derimod har jeg store forventninger til en funklende nyudviklet motorolie Millers netop er ved at slippe løs.

Jeg overtog her pr. 1. januar iår eneforhandling af Millers Motorsportsolie i Danmark, og igår sendte jeg min første bestilling afsted som selvstændig oliemagnat :)

Jeg arbejder på at stable en webshop på benene, og jeg forventer den er i luften inden for de næste par uger.

Men tilbage til den nye olie.

Det er lykkedes Millers Oils, hvad ikke er lykkedes for andre store olieleverandører at styre Nano partikler i motorolie, ikke "kun" i gear og diff. olier. Det betyder at man får en hel del ekstra kraft forærende.

Jeg regner med at have den nye olie på lager senest midt i marts.

Det første jeg gør, når jeg har olien indenfor dørende er, at få raceren rullet før og efter et olieskift.

Den af olierne jeg begynder at lagerføre er en 10w50 fuldsyntetisk olie, med et zink indhold ZDDP på over 1000 ppm, så den er det perfekte valg til vores klassiske racermotorer.

...og det ser ud til at den ikke bliver dyrere end den velkendte CSS olie.



23 februar, 2012

1. projekt på projektet

Det er en passende lejlighed, med et nyt projekt, at opgradere værkstedet med nyt værktøj.

Det første jeg har fået ind ad døren er noget jeg har ønsket mig i lang tid - lige siden jeg for en del år siden var på svejsekursus, hvor der stod sådant et monstrum henne i hjørnet, som vi var nogle stykker der ikke kunne holde fingrene fra.

Et engelsk hjul, for dem der ikke ved det, er et stykke værktøj man kan valse komplekse kurver med - ikke blot på den ene led, men på begge - med tålmodighed kan man lave de flotteste mest indviklede paneler.

Jeg lagde nu ud med en ret simpel ting, nemlig bunden på en forskærm. Panelet er næsten kun buet på den ene led, men har dog en lille bue på den anden.

Fra flad plade og til panelet ligger der - en ret fasinerende proces - det at se den flade plade langsomt bukke sig, først i på den ene led og dernæst på den anden - tålmodigt, og mens man passer på ikke at give den for meget.

Hele tiden måler jeg med resterne på skærmen, at panelet kommer til at passe.

Jeg har så efterfølgende lavet en prøvemontage, og selvom bilen er meget rusten, så passer skærmen ret perfekt.





04 februar, 2012

Nyt projekt...med streg under projekt

Man kan lave en vinder bil, men man kan også lave den bil man gerne vil køre i!

Jeg har nu i ret lang tid gået og spekuleret i, hvilken retning mit race skulle dreje - skulle jeg købe en Ginetta G4, som er en absolut vinderbil, skulle jeg prøve at køre Formel VEE?

Men ligegyldigt hvad jeg har kikket på, føles det som lidt af et bedrag mod det jeg bedst kan li' - en MG.

Så kunne jeg jo begynde at lave en MGB, ligesom alle de andre gør, men jeg kunne også kikke i retningen af den MG der for mig at se, er den fedeste bil - en MGA.

Jeg må indrømme, at hver gang jeg tænkte i retningen af MGA'en, så var det bare det rigtige.

Man kunne så med rete spørge sig selv, hvorfor overhovedet en ny racer? - Svaret på dette ligger i et ønske om, at komme ud og prøve at køre på nogle af de større motorbaner, og der må jeg nok erkende, at Midgetten kommer til kort med den lille motor.

Men uanset hvilken undskyldning jeg læner mig op ad, så er der kommet et nyt racerprojekt i garagen, eller det vil sige, jeg har ikke hentet den endnu.

I min kikken rundt omkring efter et egnet projekt, faldt jeg sidste år over det projekt Kurt Søgård har haft stående i en del år. Kurt har, viser det sig, haft nøjagtigt de samme tanker om en MGA som jeg så har haft, og han har i mange år samlet sammen til projektet, så de fleste af stumperne - mange af dem ihvertfald - er der.

Jeg har simpelthen overtaget Kurts projekt...og at det er et projekt med en vis horisont, fremgår vist tydeligt af billederne.

...men lur mig, jeg skal nok nå i mål.